Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVedul-Kjelsås, Vigdis
dc.contributor.authorHeistad, Hans Oskar
dc.contributor.authorSveberg, Petter Kjelås
dc.date.accessioned2022-07-15T17:22:14Z
dc.date.available2022-07-15T17:22:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109318687:37466439
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005993
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet sentrale temaet i denne masteroppgaven i kroppsøving er motivasjon for å bli kroppsøvingslærer. Vi har valgt dette temaet fordi vi selv vet hva som påvirket vårt eget valg. Da vi diskuterte dette med noen av våre medstudenter, fikk vi en videre nysgjerrighet til å finne ut hva som var grunnlaget for motivasjonen til andre lærerstudenter på NTNU ved å bli kroppsøvingslærere. Fra det som vi så etter i tidligere forskning, tenkte vi ut mange ulike hypoteser for hva vi kunne forvente som motivasjoner bak dette valget. Vi kunne for eksempel se for oss at de fleste som valgte kroppsøving som valgfag, hadde drevet med organisert aktivitet i fritiden. Vi så også for oss at de fleste hadde hatt gode erfaringer med kroppsøvingsfaget fra egen skolegang og erfaringer av lærerne som de hadde i faget. Teoretiske perspektiv som er brukt i oppgaven er mestringsforventning (Bandura, 1997, referert i Skaalvik & Skaalvik, 2015) og Bronfenbrenner (1996) sin økologiske utviklingsmodell. Motivasjonen for å bli kroppsøvingslærer har vi sett på gjennom begrepene helse, verdier, motivasjon og selvoppfatning. Vi har laget et eget spørreskjema (Vedlegg A) med 42 lukkede spørsmål eller påstander og 5 åpne spørsmål knyttet til begrepene. Studentenes tidligere erfaringer med kroppsøving i egen skolegang spiller også en viktig rolle i spørreskjemaet. Av det som ble sendt ut, har vi fått svar fra 32 lærerstudenter ved NTNU med kroppsøving som valgfag, og det er deres svar, erfaringer, tanker og meninger som danner grunnlaget for oppgavens resultat. Vi har analysert studentenes svar på de lukkede spørsmålene kvantitativt gjennom datamateriale programmet SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). I de åpne spørsmålene har vi analysert svarene kvalitativt, gjennom en tematisk innholdsanalyse ved støtte av en 6-trinns modell. I den kvantitative analysen har vi også sett på variablene «kjønn» og «studieår» for å finne ut om det foreligger noen merkbare forskjeller mellom dem. Funnene i studien viser til at studentene innehar en motivasjon for å bli kroppsøvingslærer fordi de selv liker å være i aktivitet, er opptatte av helseaspektet i faget og at de selv har kjent på en mestringsfølelse i faget. Selv om det også er gjort forskning på dette i utlandet, finner vi ikke forskning i Norge som viser til den samme problemstillingen. Derfor kan videre forskning med et fast tidsintervall være nyttig for å se om vår egen forskning kan være gjeldende eller om det finnes andre grunner til å velge kroppsøving som vi ikke har sett.
dc.description.abstractThe central theme of this master's thesis in physical education is motivation to become a physical education teacher. We have chosen this theme because we know what influenced our own choice. When we discussed this with some of our fellow students, we got a further curiosity to find out what was the basis for the motivation of other teacher students at NTNU for becoming physical education teachers. From what we looked for in previous research, we came up with many different hypotheses for what we could expect as motivations behind this choice. For an example, we could imagine that most people who chose physical education as a subject in the teacher education program, had engaged in organized activity in their spare time. We also imagined that most have had good experiences with the physical education subject from their own schooling and experiences of the teachers that they have had in the subject. Theoretical perspectives used in the thesis are self-efficacy (Bandura, 1997, referenced in Skaalvik & Skaalvik, 2015) and Bronfenbrenner’s (1996) ecological development model. We have looked at the motivation to become a physical education teacher through the concepts of health, values, motivation and self-perception. We have created a separate questionnaire (Appendix A) with 42 closed questions or statements and 5 open questions related to the concepts. The students' previous experiences with physical education in their own schooling also play an important role in the questionnaire. From what was sent out, we have received answers from 32 teacher students at NTNU who have chosen physical education as a subject in the teaching education program. It is their answers, experiences, thoughts and opinions that form the basis for the thesis result. We have analyzed the students' answers to the closed questions quantitatively through the data material program SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). In the open-ended questions, we have analyzed the answers qualitatively, through a thematic content analysis using a 6-step model. In the quantitative analysis, we have also looked at the variable’s «gender» and «year of study» to find out if there are any noticeable differences between them. The findings of the study indicate that the students have a motivation to become a physical education teacher because they themselves like to be active. The students are concerned with the health aspect of the subject and that they themselves have felt a sense of mastery in the subject. Although research on this has also been done abroad, we did not find research in Norway that refers to the same problem. Therefore, we think that further research with a fixed time interval can be useful to see if our own research can be relevant or if there are other reasons for choosing physical education that we have not seen.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMotivasjon for å bli kroppsøvingslærer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel