Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrantzen, Vegard
dc.contributor.authorHagfoss, Sara Helene
dc.date.accessioned2022-07-15T17:22:06Z
dc.date.available2022-07-15T17:22:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110002054:15927789
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005988
dc.description.abstractDenne studien fokuserer på å få en dypere forståelse og innsikt i en lærers erfaringer med spillifiseringsverktøyet Classcraft i undervisning, som en ressurs for tilpasset opplæring og inkludering. Studien tar utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvilke erfaringer har en lærer med bruk av Classcraft som verktøy for tilpasset opplæring og inkludering i undervisningen sin?». Studiens primære mål har vært å få innsikt i en lærers erfaringer, tanker og synspunkter, med en fenomenologisk og hermeneutisk forankret kvalitativ tilnærming. Jeg har benyttet meg av ulike teoretiske tilnærminger for å belyse og analysere problemstillingen. Jeg har her hatt hovedvekt på prinsippet om tilpasset opplæring og inkludering, men har også tatt utgangspunkt i teori knyttet til den digitale skolen. For å få innsikt i bruken av og erfaringer knyttet til Classcraft har jeg samlet inn datamaterialet gjennom å observere en skoledag i tillegg til å intervjue en lærer som jobber på en skole i Trøndelag. Et av studiens hovedfunn viser at lærere med bruk av Classcraft kan planlegge og gjennomføre undervisningsøkter basert på elevenes læringsvindu, og på den måten øke deres mestringsforventninger og motivasjon. Videre kan dette bidra til å redusere behovet for spesialundervisning, ettersom elevene opplever mestring og læring i den ordinære undervisningen. En av oppgavens konklusjoner er at læreren har blandede erfaringer med Classcraft, men læreren har i hovedsak gode erfaringer knyttet til Classcraft, særlig når det kommer til inkludering og elevengasjement. Likevel blir tilpasset opplæring trukket frem som noe dårlig implementert i Classcraft.
dc.description.abstractThis study focuses on gaining a deeper understanding and insight of a teacher's experiences with the gamification tool Classcraft in teaching as a resource for adapted training and inclusion. The study is based on the following research question: "What experiences does a teacher have with Classcraft as a tool for adapted training and inclusion in their teaching?" The study's primary objective has been to gain insight into a teacher's experiences, thoughts, and views with a phenomenological and hermeneutically rooted qualitative approach. I have used different theoretical approaches to shed light on and analyze the problem. My main focus here has been on the principle of adapted training and inclusion, but I have also based my theory on the digital school. In order to gain insight into the use and experiences related to Classcraft, I have collected the data by observing a school day and interviewing a teacher who works at a school in Trøndelag. One of the study's key findings shows that teachers with the use of Classcraft can plan and conduct teaching sessions based on the pupils' learning window, thereby increasing their self-efficacy and motivation. Furthermore, this can contribute to reducing the need for special education, as the pupils experience mastery and learning in ordinary teaching. One of the conclusions of the thesis is that the teacher have mixed experiences with Classcraft, but the teacher has primarily good experiences with Classcraft, especially when it comes to inclusion and student engagement. Nevertheless, adapted training is highlighted as something poorly implemented in Classcraft.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSpillifisering i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel