Barns medvirkningsmuligheter under Early Intensive Behavioral Intervention
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005983Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan spesialpedagoger og andre relevante ansatte i barnehagen jobber for å ivareta barn med autismespekterforstyrrelser sin rett til medvirkning under Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI). EIBI er en strukturert, intensiv og evidensbasert atferdsanalytisk intervensjon som har vist seg å være svært effektiv i opplæringen av barn og unge med autismespekterforstyrrelser. Intervensjonen anvendes på barn i førskolealder og retter seg mot alle aspekter ved barns fungering, som blant annet evne til å følge beskjeder, etablering av språk og kommunikative ferdigheter, lek og sosiale og adaptive ferdigheter. Intervensjonen har derimot mottatt kritikk på en rekke områder og blir av mange ansett for å være en svært kontroversiell metode, blant annet på grunn av sitt høye antall treningstimer. Formålet med denne oppgaven er derfor å få økt innsikt i om de oppsatte målene i EIBI kan gå på bekostning av barnets rett til medvirkning og autonomi, og hvilke medvirkningsmuligheter som ligger til grunn i intervensjonen. På bakgrunn av dette ble følgende problemstilling formulert for oppgaven: «Hvordan jobber spesialpedagoger og andre relevante ansatte i barnehagen for å ivareta barn med autismespekterforsyrrelser sin rett til medvirkning under Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI)?»
Studien er en kvalitativ studie og baserer seg på fem intervjuer med fire spesialpedagoger og en assistent/støtteressurs som alle besitter relevant kunnskap og erfaring fra feltet. Analysen ble gjort ut i fra Kvale og Brinkmann (2015) sin meningsfokuserte analyse hvor informantenes utsagn ble utvidet ved hjelp av hermeneutiske fortolkningsprinsipper for en dypere forståelse. For å svare på problemstillingen ble funnene fra analysen drøftet i lys av et teoretisk rammeverk bestående av teori knyttet til autismespekterforstyrrelser, behavioristisk læringsteori, anvendt atferdsanalyse og EIBI. Det redegjøres også for kritikk av intervensjonsformen, barns rett til medvirkning og prinsippet om inkludering.
Funnene i studien viser at det finnes rom for medvirkning i EIBI. Barns medvirkning under EIBI kommer til syne blant annet ved at informantene til en hver tid observerer og tolker barnas signaler og behov og tilpasser opplæringen deretter. Barns medvirkning kan også synliggjøres ved å se på bruk av forsterkere og forsterkerkartlegging i opplæringen. Når informantene anvender og kartlegger barnas forsterkerpreferanser med utgangspunkt i barnas motivasjon kommer medvirkningen til syne. This master thesis addresses how special educators and other kindergarten employees, using Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI,) work with the autistic child to ensure the child’s participation. EIBI is a structured, intensive and evidence based behavioral intervention that has been proven to be very effective in educating children with autism spectrum disorders. EIBI is used to support children in preschool age, and addresses all aspects of children’s functioning, such as the ability to follow messages, language development, communication skills, play skills and social and adaptive skills. The intervention, on the other hand, has received criticism on a number of areas, and is considered by many to be a very controversial method, partly due to its extent in time and impact on the child’s freedom of choice. The purpose of this master is therefore to gain greater insight into whether the goals of EIBI can be at the expense of the child’s autonomy and right to participation, and how children can invited to participate during the intervention.The study is a qualitative study and is based on five interviews with four special educators and one skilled assistant. They all possess knowledge and relevant experience from the field of special education. The analysis was done based on Kvale and Brinkmann`s (2015) meaning-focused analysis, in which the informants ‘statements where expanded using hermeneutic interpretive principles for a deeper understanding. To answer the topic question, the findings from the analysis were discussed in the light of a theoretical framework consisting of theory related to autism spectrum disorders, behavioristic learning theory, applied behavioral analysis and EIBI. Criticism of the intervention, children`s right to participation and the principle of inclusion are also accounted for.The findings of the study shows that there is possibilities for the child’s participation in EIBI. Children`s participation during EIBI is reflected, among other things, in the fact that the informants at all time observe and reads the child`s signals and needs and adapt the training accordingly. Children`s participation can also be facilitated by the use of positive reinforcement. When the informants use and map children`s positive reinforcement, the participation becomes apparent.