dc.contributor.advisor | Ulfseth, Lena Augusta | |
dc.contributor.author | Skjærvold, Marit-Helen Skaanes | |
dc.date.accessioned | 2022-07-15T17:21:55Z | |
dc.date.available | 2022-07-15T17:21:55Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:106117936:21444187 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3005980 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Bakgrunn: I Norge i dag ser vi en økning i antall barn som plasseres i fosterhjem, når de
ikke lenger kan bo hjemme. Flere av disse opplever dessverre at de må flytte fra
omsorgstiltak til omsorgstiltak, mens fosterforeldre selv sier de opplever mangelfull
oppfølging og veiledning fra det offentlige. Det må videre legges bedre til rette slik at man
kan skape en mer stabil fosterhjemsomsorg.
Problemstilling og formål: Denne oppgavens problemstilling var som følger: “Hvilke
erfaringer har fosterforeldre med bruk av fosterhjems-veileder?” Formålet med denne
masteroppgaven var i så måte å bidra med økt kunnskap om fosterforeldres opplevelse av
oppfølging og veiledning. Forhåpentligvis kan denne kunnskapen gi implikasjoner for praksis
inn i den kommunale barneverntjenesten.
Metode: Kvalitativ metod med intervjudata fra 7 fosterforeldre.
Funn: Denne oppgavens analyse resulterte i følgende fire hovedfunn: 1. Tiltaket kommer
sent. 2. Tiltaket gir nødvendig støtte til å stå i oppdraget. 3. Tiltaket bidrar til større forståelse
for barnets atferd. 4. Tiltaket øker tilliten til barneverntjenesten.
Bruk av fosterhjems-veileder anses videre som essensielt for å kunne stå i krevende
fosterhjemsoppdrag og forebygge brudd.
Nøkkelord: fosteromsorg, fosterhjem, fosterforeldre, tillit, brudd i fosterhjem, barnevern,
barneverntjenesten, oppfølging, veiledning, samarbeid | |
dc.description.abstract | Summary
Background: In Norway today, if a child no longer can stay in their home, we see an
increasing number of children placed in foster care. Many of them, unfortunately, experience
that they have to move from one foster care to another, while their foster parents often
experience a lack of follow-up and guidance from public authorities. It must be facilitated for
more stability in the public foster care.
Research question and purpose: The research question in this masters` thesis was: “What
experiences have foster parents with foster-care-guidance?” The purpose of this thesis was to
contribute with knowledge, from the perspective of the foster parents, about their experience
of follow-up and guidance. Hopefully, this knowledge may bring implications for practice in
the public foster care.
Method: Qualitative method with interview data from 7 foster parents.
Findings: The analysis of this masters` thesis resulted in these four findings: 1. The
countermeasure comes late. 2. The countermeasure provides necessary support for the foster
parents. 3. The countermeasure provides a greater understanding of the child's behaviour. 4.
The countermeasure increases the trust in the child welfare service.
The countermeasure is considered essential for foster parents, to help them stand in their task
as foster parents, and to prevent that the child has to move out.
Key words: foster care, foster home foster parents, trust, breach in foster care, child service,
follow-up, guidance, cooperation | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Fosterforeldres erfaring med fosterhjems-veileder | |
dc.type | Master thesis | |