Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUlfseth, Lena Augusta
dc.contributor.authorSkjærvold, Marit-Helen Skaanes
dc.date.accessioned2022-07-15T17:21:55Z
dc.date.available2022-07-15T17:21:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106117936:21444187
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005980
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: I Norge i dag ser vi en økning i antall barn som plasseres i fosterhjem, når de ikke lenger kan bo hjemme. Flere av disse opplever dessverre at de må flytte fra omsorgstiltak til omsorgstiltak, mens fosterforeldre selv sier de opplever mangelfull oppfølging og veiledning fra det offentlige. Det må videre legges bedre til rette slik at man kan skape en mer stabil fosterhjemsomsorg. Problemstilling og formål: Denne oppgavens problemstilling var som følger: “Hvilke erfaringer har fosterforeldre med bruk av fosterhjems-veileder?” Formålet med denne masteroppgaven var i så måte å bidra med økt kunnskap om fosterforeldres opplevelse av oppfølging og veiledning. Forhåpentligvis kan denne kunnskapen gi implikasjoner for praksis inn i den kommunale barneverntjenesten. Metode: Kvalitativ metod med intervjudata fra 7 fosterforeldre. Funn: Denne oppgavens analyse resulterte i følgende fire hovedfunn: 1. Tiltaket kommer sent. 2. Tiltaket gir nødvendig støtte til å stå i oppdraget. 3. Tiltaket bidrar til større forståelse for barnets atferd. 4. Tiltaket øker tilliten til barneverntjenesten. Bruk av fosterhjems-veileder anses videre som essensielt for å kunne stå i krevende fosterhjemsoppdrag og forebygge brudd. Nøkkelord: fosteromsorg, fosterhjem, fosterforeldre, tillit, brudd i fosterhjem, barnevern, barneverntjenesten, oppfølging, veiledning, samarbeid
dc.description.abstractSummary Background: In Norway today, if a child no longer can stay in their home, we see an increasing number of children placed in foster care. Many of them, unfortunately, experience that they have to move from one foster care to another, while their foster parents often experience a lack of follow-up and guidance from public authorities. It must be facilitated for more stability in the public foster care. Research question and purpose: The research question in this masters` thesis was: “What experiences have foster parents with foster-care-guidance?” The purpose of this thesis was to contribute with knowledge, from the perspective of the foster parents, about their experience of follow-up and guidance. Hopefully, this knowledge may bring implications for practice in the public foster care. Method: Qualitative method with interview data from 7 foster parents. Findings: The analysis of this masters` thesis resulted in these four findings: 1. The countermeasure comes late. 2. The countermeasure provides necessary support for the foster parents. 3. The countermeasure provides a greater understanding of the child's behaviour. 4. The countermeasure increases the trust in the child welfare service. The countermeasure is considered essential for foster parents, to help them stand in their task as foster parents, and to prevent that the child has to move out. Key words: foster care, foster home foster parents, trust, breach in foster care, child service, follow-up, guidance, cooperation
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFosterforeldres erfaring med fosterhjems-veileder
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel