Fosterforeldres erfaring med fosterhjems-veileder
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005980Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Sammendrag
SammendragBakgrunn: I Norge i dag ser vi en økning i antall barn som plasseres i fosterhjem, når deikke lenger kan bo hjemme. Flere av disse opplever dessverre at de må flytte fraomsorgstiltak til omsorgstiltak, mens fosterforeldre selv sier de opplever mangelfulloppfølging og veiledning fra det offentlige. Det må videre legges bedre til rette slik at mankan skape en mer stabil fosterhjemsomsorg.
Problemstilling og formål: Denne oppgavens problemstilling var som følger: “Hvilkeerfaringer har fosterforeldre med bruk av fosterhjems-veileder?” Formålet med dennemasteroppgaven var i så måte å bidra med økt kunnskap om fosterforeldres opplevelse avoppfølging og veiledning. Forhåpentligvis kan denne kunnskapen gi implikasjoner for praksisinn i den kommunale barneverntjenesten.
Metode: Kvalitativ metod med intervjudata fra 7 fosterforeldre.
Funn: Denne oppgavens analyse resulterte i følgende fire hovedfunn: 1. Tiltaket kommersent. 2. Tiltaket gir nødvendig støtte til å stå i oppdraget. 3. Tiltaket bidrar til større forståelsefor barnets atferd. 4. Tiltaket øker tilliten til barneverntjenesten.Bruk av fosterhjems-veileder anses videre som essensielt for å kunne stå i krevendefosterhjemsoppdrag og forebygge brudd.
Nøkkelord: fosteromsorg, fosterhjem, fosterforeldre, tillit, brudd i fosterhjem, barnevern,barneverntjenesten, oppfølging, veiledning, samarbeid SummaryBackground: In Norway today, if a child no longer can stay in their home, we see anincreasing number of children placed in foster care. Many of them, unfortunately, experiencethat they have to move from one foster care to another, while their foster parents oftenexperience a lack of follow-up and guidance from public authorities. It must be facilitated formore stability in the public foster care.
Research question and purpose: The research question in this masters` thesis was: “Whatexperiences have foster parents with foster-care-guidance?” The purpose of this thesis was tocontribute with knowledge, from the perspective of the foster parents, about their experienceof follow-up and guidance. Hopefully, this knowledge may bring implications for practice inthe public foster care.
Method: Qualitative method with interview data from 7 foster parents.
Findings: The analysis of this masters` thesis resulted in these four findings: 1. Thecountermeasure comes late. 2. The countermeasure provides necessary support for the fosterparents. 3. The countermeasure provides a greater understanding of the child's behaviour. 4.The countermeasure increases the trust in the child welfare service.The countermeasure is considered essential for foster parents, to help them stand in their taskas foster parents, and to prevent that the child has to move out.
Key words: foster care, foster home foster parents, trust, breach in foster care, child service,follow-up, guidance, cooperation