dc.contributor.advisor | Ferrara, Lindsay Nicole | |
dc.contributor.author | Paulsen, Eirin Merethe | |
dc.date.accessioned | 2022-07-15T17:19:46Z | |
dc.date.available | 2022-07-15T17:19:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:107740273:51021618 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3005903 | |
dc.description.abstract | Hva er “literacy”, og hvordan gir dette den døve minoriteten tilgang til storsamfunnets språk? Gjennom literacy-ferdigheter innen lesing og skriving får hørselshemmede barn og unge mulighet til å delta i samfunnet på lik linje med den hørende majoriteten. Skolesystemet er ikke bygd opp for døves tilrettelegging, da døve historisk sett har blitt undertrykket i samfunnet. Likevel har døve de samme mulighetene til å tilegne seg literacy-ferdigheter slik som hørende barn. | |
dc.description.abstract | What is “literacy”, and how can this give the deaf minority access to the language of society at large? Through literacy-skills in reading and writing deaf and hard of hearing children and young kids get the opportunity of participation in society equally with the hearing majority. The school system is not designed for the deaf, and historically deaf people have been suppressed in society. Nevertheless, deaf children have the same opportunities to acquire literacy skills such as hearing children. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hva er “literacy”, og hvordan kan døve barn og unge utvikle “literacy” i storsamfunnets språk? | |
dc.type | Bachelor thesis | |