• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En litteraturgjennomgang: Døve barn og unges utvikling i lese- og skrivekyndighet Hva er literacy og hvordan kan døve barn og unge utvikle literacy i storsamfunnets språk?

Torper, Thea
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:107740273:51200080.pdf (6.756Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3005902
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [1964]
Abstract
Literacy viser består av et bredt spekter med ulike ferdigheter som de fleste mennesker trenger for å delta i et samfunn. Disse ferdighetene er blant annet å kunne lese og skrive. Å lære lese- og skrivekyndighet er krevende for mange døve barn og unge. I denne litteraturgjennomgangen vises det til forskjellige studier som har ulike perspektiver på hvordan døve barn og unge kan lære seg lese- og skrivekyndighet. Å ha et godt grunnlag i et førstespråk, fonologisk bevissthet, tidlig eksponering for tegnspråk samt et visuelt miljø med tilgang på lesemateriale ser ut til å ha en sterk innvirkning på døve barn og unges opplæring. I tillegg til opplæringen i skolens og foreldrenes påvirkning på språkutvikling legger et grunnlag for veien videre og barnas framtid.
 
Literacy shows consist of a wide range of different skills that most people need to participate in a society. These skills include being able to read and write. Learning to read and write is demanding for many deaf children and young people. In this literature review, reference is made to different studies that have different perspectives on how deaf children and young people can learn reading and writing skills. Having a good foundation in a first language, phonological awareness, early exposure to sign language and a visual environment with access to reading material seem to have a strong impact on deaf children and young people's education. In addition to the education in the school's and parents' influence on language development, it lays a foundation for the way forward and the children's future.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit