Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFerrara, Lindsay
dc.contributor.authorBjerkomp, Ida Malene
dc.date.accessioned2022-07-15T17:19:41Z
dc.date.available2022-07-15T17:19:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107740273:50581417
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005898
dc.description.abstractDette er en litteraturgjennomgang som tar for seg begrepet «literacy» og hovedtemaet leseferdigheter blant døve barn og unge ved å se på; 1) Hvordan døve barn og unge lærer å lese storsamfunnets språk, 2) Utfordringer døve barn og unge kan møte når de skal lære å lese, og 3) Støtte og hjelpemidler som kan hjelpe døve barn og unge å lese storsamfunnets språk. Døve barn og unge lærer å lese på en litt annen måte enn sine hørende jevnaldrende, en av de største grunnene til dette er at de ikke har et eget skriftspråk knyttet til tegnspråk. Derfor må de lære storsamfunnets språk som et andrespråk. Vi ser på hvilke type ferdigheter døve barn og unge har før de lærer å lese og hvilke ferdigheter de tar i bruk når de starter prosessen med å lære å lese. Vi skal også komme inn på om døve barn og unge trenger lenger tid for å tilegne seg alderstilpassede leseferdigheter, enn hva hørende gjør. Samt hvor viktig det kan være med et godt førstespråk, hjelp fra voksne og tidlig identifikasjon av hørselsnedsettelse.
dc.description.abstractThis literature review will be looking at the concept of literacy as well as the main theme which is reading skills in deaf children and adolescents, this will be done by looking at; 1) How deaf children and adolescents learn to read the language of the larger society, 2) Challenges deaf children and adolescents meet when learning to read, and 3) Support and aids that can help deaf children and adolescents learn to read the language of the larger society. Deaf children and adolescents learn to read in a different way than their hearing peers, one of the biggest reasons as to why is that they don’t have their own written language connected to sign language. Therefore, they must learn to read the language of the larger society as a second language. We will look at what type of skills deaf children and adolescents have before they begin the process to learn to read, and which skills they use when they are in the process of learning to read. Also, we will touch on whether deaf children and adolescents need longer time, than hearing children, to acquire age-appropriate reading skills. In addition, we will look at how important it is to have a good first language, help from adults and early identification of hearing loss.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLeseferdigheter hos døve barn – En litteraturgjennomgang
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel