Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWeir, Andrew
dc.contributor.authorGarnvik, Henrik
dc.date.accessioned2022-07-15T17:19:27Z
dc.date.available2022-07-15T17:19:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109722273:25425532
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005887
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en komparativ analyse av hjelpeverb på norsk og engelsk. Hjelpeverb er godt diskutert og definert i engelsk litteratur, blant annet på grunn av Huddlestone (1976) og hans NICE-egenskaper. Hjelpeverb er derimot mindre definert og tydelig på andre språk. Hovedmålet med denne masteroppgaven er å fastslå hvilken kategori hjelpeverb er på norsk, hvilket det ikke er konsensus om i skandinaviske språk generelt. Houser et al. (2011) hevder gøre, som tilsvarer do på engelsk og gjøre på norsk, er i kategorien hjelpeverb, med det klare formål å tilbakevise statusen til gøre som potensielt en kategori av v, V eller T. For å kartlegge kategorien til norske gjøre, og i en større sammenheng, hjelpeverb generelt, utfordrer denne oppgaven argumentene til Houser et al. (2011) som omtaler danske gøre som en kategori av hjelpeverb. I stedet viser jeg hvordan gjøre også kan være av kategorien v. Som et teoretisk rammeverk bruker denne oppgaven Harwood (2014) som har skissert en struktur for hjelpeverb. For å demonstrere hvordan norske hjelpeverb kan være av kategorien v, plasserer denne masteroppgaven de passive hjelpeverbene bli og gjøre i strukturen til Harwood (2014) og sammenligner dem med deres engelske ekvivalenter be og do. Ved å se på en variant av engelsk, britisk engelsk, og en bruk av do som er unik for denne varianten, forsøker denne oppgaven å trekke paralleller mellom kategorien av britisk engelsk do og norske hjelpeverb for å forklare hvordan de kan være av kategori v.
dc.description.abstractThis thesis is a comparative analysis of auxiliary verbs in Norwegian and English. Auxiliary verbs are well discussed and defined in English literature, thanks to the NICE properties proposed by Hudllestone (1976), among other things. The status of auxiliary verbs are less clear in other languages, on the other hand. The main aim of this thesis is to establish for which category auxiliary verbs are in Norwegian, for which there is no consensus in Scandinavian language. Houser et al. (2011) claims gøre, which is an equivalent of do in English and gjøre in Norwegian, is a category of auxiliary verb, with the clear purpose of refuting its status as potentially a category of v, V or T. To find the category of gjøre, and in a bigger context, auxiliary verbs, this thesis challenges Houser et al. (2011) arguments for treating gøre as a category of aux. Instead, I demonstrate how Norwegian gjøre can be a category of v. As a theoretical framework, this thesis uses Harwood (2014) who has outlined a structure for auxiliary verbs. To demonstrate how Norwegian auxiliary verbs can be of category v, this thesis places the passive auxiliary verbs bli and gjøre in Harwood’s (2014) structure and compares them to their English equivalents be and do. Moreover, by looking at a variant of English, British English, and a use of do particular to this variant, this thesis seeks to draw parallels between the category of British English do and Norwegian auxiliary verbs for explaining how they can be of category v.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleNorwegian gjøre and British do: a little-v approach to Norwegian and English auxiliaries
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel