Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrataas, Delilah Bermudez
dc.contributor.authorMyrnes, Pål.
dc.date.accessioned2022-07-14T17:21:30Z
dc.date.available2022-07-14T17:21:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110275169:37685903
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005615
dc.description.abstractEt av de tverrfaglige temaene fra læreplanen er folkehelse og livsmestring, som sier at skolen skal «gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse […]» (Ministry of Education and Research, 2017). Med det som utgangspunkt, så utforsker dette masterprosjektet hvordan tegneseriebøker kan bli brukt i engelskklasserommet til å diskutere mental helse. For å svare på dette gjennomførtes en spørreundersøkelse på niende trinn på en ungdomsskole i Nord-Norge, som spurte elevene om deres lesevaner og preferanser, både i og utenfor skolen. I tillegg, ble et utvalg av tegneseriebøker analysert for å se hvordan de fremstiller diverse aspekter som relaterer til mental helse. Undersøkelsen fant ut elevene ikke leser mange bøker til skolen, men de leser derimot mange kortere tekster. De fleste elever landet mellom nøytral til positive mot tegneseriebøker, men de fleste liker ikke å lese på fritiden sin. Bokanalysen så på et utvalg av memoarer og skjønnlitterære fortellinger, nemlig Fun Home (2007), Anya’s Ghost (2011), Through the Woods (2014), Persepolis (2008) og American Born Chinese (2006), og fant ut at tegneseriebøker kan fremstille diverse aspekter gjennom mediet. Memoarene kan gi konkrete fremstillinger av opplevelsene til forfatteren, mens de skjønnlitterære bøkene kan fremstille abstrakte karakterers erfaringer, som gir leserne forskjellige måter å relatere til hva som er fremstilt. Sammen, så viser dette at tegneseriebøker kan være en engasjerende måte for elever til å utforske mental helse.
dc.description.abstractOne of the interdisciplinary topics of the new Norwegian curriculum is health and life skills, which states that school shall “give the pupils competence which promotes sound physical and mental health […]” (Ministry of Education and Research, 2017). With that in mind, this MA thesis investigates how graphic novels can be used in the English as a foreign language (EFL) classroom to discuss topics surrounding mental health. To answer this, a student survey of a ninth grade in a lower secondary school in Northern Norway was performed, asking students about their reading habits and preferences, both inside and outside of school. Additionally, a selection of graphic novels was analysed to see how they show and represent various aspects that relate to mental health. The student survey found out the students might not read a lot of books for schools; however they do read a lot of shorter texts. Most students range from neutral to positive towards graphic novels, yet most do not enjoy reading in their spare time. The analysis of the graphic novels looked at a selection of memoirs and fictional stories, namely Fun Home (2007), Anya’s Ghost (2011), Through the Woods (2014), Persepolis (2008) and American Born Chinese (2006), and discovered multiple ways that graphic novels can portray various aspects of mental health using the means of its medium. The memoirs can give direct depictions of the struggles that the authors experienced, while the fictional novels can depict abstract character’s experiences, which gives the readers different ways of relating to what is portrayed. Together, this shows that graphic novels can be an engaging way for learners to explore mental health.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleGraphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel