Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEli Smeplass
dc.contributor.authorAli Yasin Ibrahim
dc.date.accessioned2022-07-14T17:21:24Z
dc.date.available2022-07-14T17:21:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104869987:20872698
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005611
dc.description.abstractSammendrag I denne studien ble det undersøkt, hvordan individuell tilrettelegging for minoritetsspråklige elever under praktisk opplæring bidra til opplevelse av mestring. Det er mange minoritetsspråklige elever som søker videregående opplæring. Men ikke alle fullfører opplæringen. Blant disse elevene er voksne som opplever språklige utfordringer. For å få innsikt hvordan det legges til rette for disse elevene i praktiskopplæring. Ble det gjennomført et dybdeintervju ved hjelp av en semistrukturert intervhjuguide hos to lærere og to minoritetsspråklige elever i en videregående skole. Deretter ble innsamlede data analysert gjennom en tematisk analyse. I en samfunnsvitenskapelig undersøkelse, er det viktig at individet kan forstå sine handlinger gjennom tidligere erfaringer i sammenheng med nå situasjonen. På denne måten kan fenomenologi belyse hvordan språkutfordringer påvirker minoritetsspråklige elevers læring. I studien ble det benyttet fenomenologi som vitenskapelige teoretisk tilnærming for å få svar til studiens problemstilling. Årsaken til å bruke fenomenologi som teoretisk støtte i undersøkelsen var at fenomenologien fokuserer menneskenes direkte handlinger. Innen undervisningsplanlegging i fagopplæring, er det alltid spørsmål om didaktiske og pedagogiske utfordringer som oppstår, og hvordan lærerne skal løse utfordringer i ulike læringssituasjoner er svart viktig for lærerens arbeid. I studiens analyseprosess, ble intervjudata sortert tematisk og deretter kategorisert på bakgrunn av studien problemstilling. Blant disse temaene er, tilpasset opplæring, inkludering, språkutfordringer og læring gjennom praksis. Tema om tilpasset opplæring ble det undersøkt hvordan lærere i skolen anvender prinsippet om tilpasset opplæring, siden det gjelder for alle elever i norsk skole, og lærernes pedagogiske og didaktiske arbeid ble sett som viktig i forberedelse av undervisningen. Tema om inkludering viser undersøkelsens funn at elevens opplevelse av inkludering i forhold den opplæringen eleven får, er avhengig av hvordan lærerne legge til rette for å tilpasse opplæringen. Der med inkludering og tilrettelegging henger sammen. Resultatene viser at lærerens opplevelser av språklig utfordringer hos disse elevene at de kommer for tidlige i videregående opplæring og elevene ikke har mulighet for å klare seg videre, Et av de mest sentrale funnene i undersøkelsen viser at minoritetsspråklige elevers kvalifisering til arbeid og utdanning gjennom videregående opplæring er en betydelig investering i framtiden, og elevene trenger mer tid og ressurser i på videregående opplæring. Andre sentrale funnene viser også lærerens kompetanse for å tilpasse opplæringen for minoritetsspråklige elevers inkludering i skole som ivaretar medbrakte erfaringer og kunnskaper, kan føre til motivasjon for elevene.
dc.description.abstractAbstract This study investigates how individual facilitation for minority students during practical training contribute to the experience of mastery. There are many minority students who apply for vocational training schools in every year. But not everyone completes the training. Among these students are adults who experience language challenges. To gain insight how these students are facilitated in practical training. An in-depth interview was conducted using a semi-structured interview guide with two teachers and two minority students in an upper secondary school. The collected data were then analyzed through a thematic analysis. In a social science study, it is important that the individual can understand his actions through previous experiences in connection with the current situation. In this way, phenomenology can define how language challenges affect the learning of minority students. Therefor in the study phenomenology was used as a scientific theoretical approach to get answers to the study's problem. The reason for using phenomenology as theoretical support in the study was that it focuses on human direct actions. Within planning for teaching situations in vocational education, there are always pedagogical and didactic challenges that teachers experience every day, and how they solve these challenges are important for the teacher's work. In the study analysis, interview data were sorted thematically and then categorized based on the study issue. Among these topics are, adapted training, inclusion, language challenges and learning through practice. The topic of adapted education was examined how teachers in the vocational training apply the principle of adapted education, since it applies to all students in Norwegian schools, and the teachers' pedagogical and didactic work was seen as important in the preparation of teaching. The topic of inclusion shows the survey's findings that the student's experience of inclusion in relation to the education the student receives depends on how the teachers decide to adapt the education. There with inclusion and facilitation are connected. The results show that the teacher's experiences of language challenges in these students that they arrive too early in upper secondary education and the students do not have the capacity to succeed further. One of the most central findings in the study shows that minority students' qualification for work and education is a significant investment in their future, and students need more time and resources in vocational training schools. Other key findings also show the teacher's competence to adapt the education for the inclusion of minority students can give teachers knowledge and experience to motivate their students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleArbeidet med minoritetsspråklige elever i yrkesopplæring – En kvalitativ studie av elever og læreres opplevelser av språk og tilpasning i Teknologi og Industrifag.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel