Show simple item record

dc.contributor.advisorErvik, Hilde
dc.contributor.authorAasebøstøl, Gaute Solberg
dc.date.accessioned2022-07-14T17:21:17Z
dc.date.available2022-07-14T17:21:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:105121005:37883865
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005605
dc.description.abstractMarin plastforurensning gjør stor skade på natur og miljø og er en av vår tids største utfordringer. Skolen har en viktig rolle i å utdanne selvstendige individer som er i stand til å ta bærekraftig valg på individuelt, lokalt og globalt nivå. Denne studien er en mixed methods case-studie som ser på hvordan feltarbeid påvirker elevers handlingskompetanse og følelser. Studien har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan påvirkes elevers handlingskompetanse av å delta i et undervisningsopplegg med feltarbeid om marin plastforurensning? Denne problemstillingen blir belyst ved å svare på fire forskningsspørsmål som ser på (1) hvordan elevers kunnskap blir påvirket av feltarbeid, (2) hvordan elevers holdninger blir påvirket av feltarbeid, (3) hvordan elevers ferdigheter blir påvirket av feltarbeid og (4) hvordan elevers følelser blir påvirket av å utføre feltarbeid. I undervisningsopplegget deltok en 10. klasse først på et teoretisk forarbeid på sin egen skole før de senere deltok på en ekskursjon til Mausund Feltstasjon. På Mausund Feltstasjon jobber de ansatte aktivt for å bekjempe marin plastforurensning blant annet gjennom strandrydding, forskning og formidling av kunnskap. Her har elevene lært om utfordringer knyttet til plastforurensing ved å delta i et feltarbeid samt lært om plastens egenskaper gjennom lab-arbeid. I denne studien er det feltarbeidet som har blitt undersøkt. For å få svar på problemstillingen er det brukt kvantitativ metode i form av spørreundersøkelser i forkant og etterkant av undervisningsopplegget. Det er også brukt kvalitative metoder i form av observasjoner av feltarbeidet og gruppeintervjuer i etterkant av undervisningsopplegget. Empirien i studien har blitt analysert ved å ta i bruk stegvis-deduktiv induktiv metode (SDI) som har fellestrekk med grounded theory. Resultatene fra studien viser at feltarbeid kan ha en påvirkning på elevers handlingskompetanse innenfor de tre dimensjonene: kunnskap, holdninger og ferdigheter. Studien diskuterer hvordan feltarbeid kan brukes for å utvikle handlingskompetanse, og hvordan undervisningsopplegget som er brukt i denne studien kan videreutvikles for å fremme elevers handlingskompetanse ytterligere. Nøkkelord: Utdanning for bærekraftig utvikling, handlingskompetanse, feltarbeid, følelser, uteskole.
dc.description.abstractMarine plastic pollution does great damage to nature and the environment and is one of the biggest challenges of our time. The school plays an important part in educating independent individuals who are able to make sustainable choices at an individual, local and global level. This study is a mixed-methods case study that looks at how fieldwork affects students' action competence and emotions. The study aims to answer the following problem: How are students' action competence affected by participating in a teaching program with fieldwork which focuses on marine plastic pollution? This issue is illustrated by answering four research questions that look at (1) how students' knowledge is affected by fieldwork, (2) how students' attitudes are affected by fieldwork, (3) how students' skills are affected by fieldwork, and (4) how students' emotions are affected by conducting fieldwork. In the teaching program, middle school students first participated in a theoretical preparation at their school before they later participated in an excursion to Mausund Field Station, where the employees work actively to combat marine plastic pollution through beach cleaning, research, and dissemination of knowledge. Here, students have learned about challenges related to plastic pollution by participating in fieldwork and learned about the properties of plastic through lab work. In this study, it is the fieldwork that has been investigated. To find an answer to the problem, quantitative methods have been used in the form of questionnaires before and after the teaching program in addition to qualitative methods in the form of observations of the fieldwork and group interviews after the teaching program. The empirical data in the study has been analyzed using the stepwise-deductive inductive method (SDI) which has common features with grounded theory. The results from the study show that fieldwork can have an impact on students' action competence within the dimensions: knowledge, attitudes, and skills. The study discusses how fieldwork can be used to develop action competence and how the teaching plan used in this study can be further developed to further promote students' action competence. Keywords: Education for sustainable development, action competence, fieldwork, emotions, outdoor education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ utvikle elevers handlingskompetanse for bærekraftig utvikling - En case-studie av et undervisningsopplegg om marin plastforurensning med feltarbeid
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record