Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjørtoft, Henning
dc.contributor.authorSlind, Oda Mathilde Alstad
dc.date.accessioned2022-07-13T17:22:29Z
dc.date.available2022-07-13T17:22:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113334384:30878520
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005306
dc.description.abstractPå grunn av digitaliseringens fremvekst er det høyst aktuelt å jobbe for at barn får god digital opplæring i skolen allerede fra førsteklasse. Digital kompetanse er essensielt å ha med seg i dagens samfunn, fordi teknologien har fått såpass stor plass i hverdagslivet til folk flest. Antakeligvis vil digitalisering fortsette å vokse og ta enda større del av samfunnet i framtiden. Derfor er det viktig at elever i dagens skole får tilgang til arbeidsmetoder og læringsmateriell som styrker deres digitale kompetanse. Dette gir et ekstra ansvar til læreren, som må gjøre utvalg av læremidler og læringsressurser som bidrar til god digital undervisning. Denne masteroppgaven omhandler bruk av digitalt læringsmateriell i begynneropplæringen, med fokus på norskfaget og leseopplæring. I denne studien er det blitt gjennomført dokumentanalyse av nettsiden «Salaby 1-2» og appen «Pickatale», som begge er eksempel på digitalt læringsmateriell som kan brukes i elevenes leseopplæring. I analysen blir teori om multimodalitet og kognitiv belastning benyttet, og koblet til læringsmateriellenes utforming, affordans og brukervennlighet. Et av hovedspørsmålene har vært; Hva slags fordeler og ulemper er det ved å bruke disse resursene i begynneropplæringen? Analysen resulterte i både fordeler og ulemper. Begge læringsmateriellene har digitale bøker med bilder og innspilt lyd knyttet til verbalteksten, som er en fordel, fordi det gir elevene utfyllende informasjon. I tillegg kan sammensetningen av de multimodale elementene virke appellerende for barn. Ulempene med å bruke disse digitale læringsmateriellene kan hovedsakelig kobles til kognitiv belastning. Det vil si at elevenes arbeidsminne kan bli overbelastet når det blir for mye informasjon på en gang. Dette bør lærere være bevisst over når de gjør utvalg av læringsmateriell som skal brukes i undervisningen. Med tanke på at både Salaby og Pickatale har fordeler og ulemper, så handler det mye om hvordan lærere benytter seg av dem i undervisningen for å gi elevene god læring. Begge har et stort læringspotensial, men da må de brukes riktig. Resultatene av analysen har ført til refleksjon rundt lærerkompetanse og motivasjon hos elevene. Læreren kan ikke velge en tilfeldig digital læringsressurs og forvente at elevene blir motiverte av det. Læreren må gjøre bevisste valg som fremmer motivasjon og læring hos elevene. For eksempel ved å variere mellom digitalt og analogt læringsmateriell, samt å ha god kjennskap til læringsmaterialet som brukes. Hva slags undervisning elevene får vil derfor i stor grad avhenge av lærerens valg av læremidler og læringsressurser, samt lærerens digitale kompetanse.
dc.description.abstractDue to the emergence of digitalization, it is highly relevant to work to ensure that children in early grade education receive good digital education. Digital competence is essential in today's society, because technology has become a big part of people´s lives. Digitalization will probably continue to grow and take on an even larger part of the society in the future. Therefore, it is important that students have access to activities and learning materials that strengthen their digital competence. It is the teacher´s responsibility to make good decisions for teaching aids and learning resources that contribute to good digital education. This master's thesis is about the use of digital learning materials in early grade education and emphasizes the Norwegian subject and early reading. In this study I have completed a document analysis of the website “Salaby 1-2” and the app “Pickatale”, both of which are examples of digital learning materials that can be used in students' reading education. In the analysis, theory of multimodality and cognitive load is used, and linked to the design, affordance and user-friendliness of the learning materials. One of the main questions in this study has been; What are the pros and cons of using these resources in early grade education? The analysis resulted in both pros and cons. Both of the learning materials have digital books with pictures and recorded sound in addition to the verbal text, which is an advantage because it gives students in-depth information. The composition of the multimodal elements can also seem appealing to children. The disadvantages of using these digital learning materials can mainly be linked to cognitive load, which means that the students' working memory can be overloaded when there is too much information at once. Teachers should be aware of this when they are making a selection of learning materials to use in their teaching. Both “Salaby” and “Pickatale” have pros and cons, and therefore it is about how teachers use them in teaching. They have a great learning potential, but they must be used correctly. The results of the analysis have led to reflections about the teacher´s competence and motivation among the students. The teacher cannot choose a random digital learning resource and expect students to be motivated by it. The teacher must make intentional choices that promote motivation and learning. For example, by varying between digital and analog learning materials, as well as having good knowledge of the learning material that is used. The quality of the teaching will therefore depend on the teacher's choice of teaching aids and learning resources, in addition to the teacher's digital competence.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av digitalt læringsmateriell i norskfaget i begynneropplæringen: 
Fordeler og ulemper ved bruk av «Salaby 1-2 norsk» og «Pickatale».
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel