Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMyhr, Rannveig Oliv
dc.contributor.authorSetsaas, Vilde
dc.date.accessioned2022-07-13T17:22:25Z
dc.date.available2022-07-13T17:22:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111681752:32757228
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005303
dc.description.abstractTemaet for denne studien er lærernes erfaringer med elever som kan tolkes å ha angst, og hvordan lærerne legger til rette for trygghet i skolehverdagen for disse elevene. Målet for studien er å utvikle kunnskap som både jeg og andre lærere kan se nytte av i møte med elever som tolkes å ha angst. Målet er å kunne bidra til min og kollegafellesskapets tekning om hvordan vi kan arbeide for å få et fellesskap i skolen, der elever som tolkes å ha angst får mulighet til å være deltakere. Problemstillingen min er: Hvilke erfaringer har lærerne med å skape trygghet i skolehverdagen for elever på småskoletrinnet (1.-4.trinn) som de opplever at har angst? Studien tar også for seg tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan kan lærerens forståelse av angst fortelle noe om deres erfaringer med å skape trygghet for elever som de opplever at har angst? 2. Hvilke erfaringer har lærerne med å skape trygghet for elever som de opplever at har angst gjennom å jobbe med fellesskapet i klassen? 3. Hvilke erfaringer har lærere med å skape trygghet for elevene i møte med den enkelte elev som de opplever at har angst? Med forståelse menes hvordan lærerne forstår angstens uttrykk hos elever på småtrinnet, og hvordan de forstår begrepet angst i skolen. Fellesskapet sees på som lærernes måte å støtte elevene på i klasserommet. Med støtte menes det lærerne kan fra før og har kunnskap om. Å møte eleven tolkes som det som skjer her og nå. Det er læreren i relasjonen med eleven i øyeblikket. Det kan være situasjoner der lærerne ikke synes de har kunnskap og der de ikke nødvendigvis vet hva de skal gjøre i møte med elever som tolkes å ha angst. For å kunne drøfte problemstillingen og forskningsspørsmålene mine har jeg gjennomført et kvalitativt dybdeintervju. Jeg har intervjuet tre lærere som alle har erfaringer med elever med angst på småskoletrinnet. Jeg har også samlet teori og tidligere forskning som har hjulpet meg med å forstå temaet angst og lærernes utsagn bedre. Teorien som ligger til grunn i studien er blant annet pedagogiske miljøer som teoretisk perspektiv, tilhørighet, lærer-elev-relasjonen og lærerens takt. Gjennom analysearbeidet har jeg kommet frem til tre temaer. Disse tremaene er forståelse, fellesskap og møte med eleven. Temaene ble dannet med bakgrunn i empirien, men også problemstillingen og forskningsspørsmålene mine. Disse tre temaene lager en rød tråd gjennom drøfting og analysekapittelet. I dette kapitelet tolker jeg lærernes utsagn og drøfter de opp imot hvert sitt forskningsspørsmål. Studiens sentrale funn er blant annet at lærerne benytter begrepet engstelse fremfor angst. De stiller seg litt kritiske til angstbegrepet og vektlegger et relasjonelt perspektiv på angsten. Det kommer frem at fellesskapet er sentralt for å skape trygghet for alle elevene, både de som tolkes å være engstelige og de andre elevene i klassen. Funnene viser også at man ikke kan skape trygghet og fellesskap uten å møte den enkelte eleven. Det er da lærernes takt og dømmekraft spiller inn. Eleven må kjenne på en følelse av positive relasjoner, varme og omsorg i øyeblikket.
dc.description.abstractThe theme of this study is the teacher`s experiences with students who can be interpreted as having anxiety, and how the teachers facilitate security in the everyday school life of these students. The aim of the study is to develop futher knowledge that can be useful for both me, but also other teachers, when meeting and supporting students who show early signs of anxiety. The goal is to be able to contribute to my community by thinking of new ways to create a better community in school, but also between the students; where students who may experience anxiety feels included, and are able to participate. The question I would like to explore in this research is: What experiences do teachers have with creating security in everyday school life for students who are attending (1st-4th grade) who they experience as having anxiety? In this study these three questions will also be adressed: 1. How can the teacher's understanding of anxiety tell something about their experiences of creating security for students that they experience as having anxiety? 2. What experiences do teachers have with creating security for students that they experience as having anxiety through working with the community in the classroom? 3. What experiences do teachers have with creating security for the students in meeting the individual student that they experience as having anxiety? The meaning of the word understanding, in this context, is how the teachers understand the consept of anxiety in school, and its expression in in pupils at a primary level. The community is seen as the teacher`s way of supporting the students in the classroom. Support is used to describe what the teachers already know and have knowledge of. And meeting the student is about staying present in the moment. Here and now. There may be situations where the teachers do not think they have knowledge, and where they do not necessarily know what to do in the presence of students who show signs of anxiety. In order to discuss the questions in this study, I have conducted a qualitative in- depth interview. I have interviewed three teachers who all have experiences with students with anxiety at a primary school level. I have also collected theory and previous research that has helped me better understand the topic and the teacher`s statements. The theory on which the study is based on includes a pedagogical environment such as theoretical perspective, belonging, the teacher- student relationship and the teacher`s pace. Through analysis work, I have come up with three main topics. These topics are understanding, community and meeting the student. The topics were formed on the basis of the empirical data, but also the main issue of this study. In the analysis chapter, I interpret the teacher`s statements and discusss them up against the research questions. The study`s central findings are, among other things, that teachers use the terms «worried» or «concerned» rather than anxiety. They seem a bit critical of the concept of anxiety, and therefore seem to have a more relational perspective on it. It turns out that the community is central to creating security for all students, both those who are more anxious but also the other students in the class. The findings also show that one can not create security and community without meeting the individual student. That is when the teacher`s judgement come into play. The student must feel a sense of positive relationships, warmth and care in the moment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Angst - eller det vi kaller engstelighet" En kvalitativ studie av hvordan tre lærere legger til rette for en trygg skolehverdag for elever med angst.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel