Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsen, Ann Sylvi
dc.contributor.authorIhlebekk, Ida Marie
dc.contributor.authorStamnes Myhr, Oda
dc.date.accessioned2022-07-13T17:22:19Z
dc.date.available2022-07-13T17:22:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113334384:30446663
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005298
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen er en samskrivingsoppgave mellom to masterstudenter på grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn med fordypning i norskfaget (MGLU5202). Gjennom masteroppgaven vil vi belyse hvordan en førskrivingsfase kan ha påvirkning på elevenes individuelle skriving. Problemstillingen lyder som følger «hvordan kan førskrivingsfasen i en andreklasse ha påvirkning på elevenes utforming av egen tekst?». Vi har gjennomført et undervisningsopplegg som vi selv har utarbeidet i en utvalgt andreklasse på 14 elever. Undervisningsopplegget innebar tre førskrivingsaktiviteter: høytlesning, modelltekst og idémyldring. Etter at førskrivingsaktivitetene var gjennomført fikk elevene en skriveoppgave hvor de skulle skrive et individuelt brev til sin rektor om hvorfor de synes det er viktig med friminutt. Vi har blitt inspirert av tidligere forskning på skriving, blant annet SKRIV-prosjektet, Normprosjektet og FUS-prosjektet som er gjennomført ved NTNU. For å behandle problemstillingen har vi utformet fire forskningsspørsmål, hvor hvert spørsmål er knyttet til førskrivingsfasen: 1. Hvordan kan vi se om elevene har tatt inspirasjon fra høytlesningsboken i elevtekstene? 2. Hvordan kan vi se om elevene har tatt inspirasjon fra modellteksten i elevtekstene? 3. Hvordan kan vi se om elevene har tatt inspirasjon fra idémyldringen i elevtekstene? 4. Hvordan uttrykker elevene selv at de har tatt inspirasjon fra førskrivingsaktivitetene i sin tekst? De tre første forskningsspørsmålene tar utgangspunkt i hva vi ser i elevtekstene basert på førskrivingsaktivitetene. Det fjerde forskningsspørsmålet handler om hva syv elever svarte i intervjuet vi gjennomførte av hver enkelt elev i etterkant av undervisningsopplegget. Vi har utformet tre modeller basert på aktivitetene og en ekstra kategori som tar for seg hvordan elevene viser selvstendighet i elevtekstene. Dette ligger til grunn for vår analyse og drøfting av elevtekstene. Resultatene viser at man kan finne spor av at elevene har brukt førskrivingsfasen, og dermed blitt påvirket av denne fasen i sin individuelle skriving. Førskrivingsaktivitetene påvirket elevenes skriving i ulik grad. Av førskrivingsaktivitetene er det idémyldring vi finner at elevene benytter seg mest av i sin tekst. I tillegg finner vi at noen av elevene viser mer selvstendighet i hvordan de tar i bruk de ulike førskrivingsaktivitetene i sin egen tekst.
dc.description.abstractThis Master´s thesis is a co-writing assignment between two master´s students in primary school teacher education from first to seventh grade, with a specialization in Norwegian (MGLU5202). In this Master´s thesis we want to illuminate how the prewriting phase can have an impact on students' individual writing. Our research question is ”how can the prewriting phase in a second grade have influence on the students' formulation of their individual text?”. We collected our material in a chosen second grade class with fourteen students. We made a plan for teaching that we completed. We had three prewriting activities: reading aloud, a model text and a brainstorming. After the prewriting activities were done, the students got a writing assignment. The assignment they got was to write a letter to the principal about why they think a break outside through the school day is important. We got inspired by earlier research on writing, as SKRIV-prosjektet, Normprosjektet and FUS-prosjektet. All of them have been done at NTNU. To help us answer our research question we have formulated four questions. Every question is linked to the prewriting phase. The questions are: 1. How can we see if the students have taken inspiration in their text from the book read aloud? 2. How can we see if the students have taken inspiration in their text from the model text? 3. How can we see if the students have taken inspiration in their text from the brainstorming? 4. How do the students express that they have taken inspiration in their own text from the prewriting activities? The three first questions are based on what we can see in the students' texts from the prewriting activities. The fourth question includes some of the students' answers in an interview we did after we finished the teaching plan. We have made three models based on the activities and one extra category about how students show independence in their texts. This is the basis for our analysis and discussion of the students' text. Our results indicate that we find elements from the prewriting phase in the students' individual text. The students have been influenced by the phase in their own writing. The prewriting activities had effects on the students' writing, but in different ways. Of all the prewriting activities it is the brainstorming that we can find that the students are using the most in their individual text. We can also find that some students indicate more independence in how they used the different prewriting activities in their own text.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt undervisningsopplegg med fokus på førskrivingsfase i en andreklasse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel