Show simple item record

dc.contributor.advisorBrinch, Sara
dc.contributor.authorLiodden, Edvard
dc.date.accessioned2022-07-13T17:20:53Z
dc.date.available2022-07-13T17:20:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107330318:37595013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005229
dc.description.abstractI møte med komplekse problemer, må vi benytte både strategisk og kritisk tenkning. Denne oppgaven utforsker hvordan informasjonsvisualisering kan bidra til kompleks problemløsning. Temaet belyses gjennom fire ulike metoder; litteraturanalyse, case analyse, intervjuer med eksperter og praktikere, og gjennom et praktisk visualiseringsprosjekt. Denne oppgaven kategoriserer bruken av informasjonsvisualisering i tre domener. Internt domene; visualiseren utforsker systemer, data eller problemer ved å visualisere informasjonen som er tilgjengelig. Beslutningsdomene; informasjonsvisualiseringer samkjører kunnskap mellom beslutningstakere for å forstå problemet og dets potensielle løsning. Offentlig domene; visualiseringer formidler informasjon til et offentlig publikum, og bidrar til offentlig debatt eller oppfordrer til en bestemt atferd. Bruk av visualiseringer i kompleks problemløsning kan ha en klar fordel når man skal utvikle strukturell kunnskap og innsikt i problemer, påvirke politiske institusjoner, eller bidra til offentlig debatt. Visualiseringer kan være et kraftig verktøy for å utforske og kommunisere kompleksitet. Imidlertid må vi vurdere den potensielle negative effekten av fraværende datakunnskap, mønstergjenkjenning og bekreftelsesskjevhet. Komplekse problemer er vanligvis intrikate og skjulte; visuelle representasjoner bør betraktes som "best mulig" snarere enn den absolutte sannheten.
dc.description.abstractWhen facing complex or wicked problems, we need to embrace both strategic and critical thinking. This thesis explores how information visualization can contribute to complex problem-solving. The topic is addressed by four different methods; literature review, case analysis, interviews with experts and practitioners, and a practical visualization project. This thesis categorizes the use of information visualization into three domains. Internal domain; the visualizer explores systems, data, or problems by visualizing the information available. Decisional domain; information visualizations align knowledge among stakeholders and decision-makers to frame the problem and its potential solution. Public domain; visualizations communicate information to a public audience, contribute to public debate, or encourage a specific behavior. The use of visualizations in complex problem solving can have a clear advantage when developing structural knowledge and insight into the problem dynamics, influencing political institutions, or contributing to public debate. Visualizations can be a powerful tool to explore and communicate complexity. However, we need to consider the potential negative impact of data literacy, pattern recognition, and confirmation bias. Complex problems are usually intricate and lack necessary insight into all of their parts; visual representations should be considered "best possible" rather than the absolute truth.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleVisualizing information in complex problem solving.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record