Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjerck, Mari
dc.contributor.authorBerg, Signe
dc.contributor.authorHaksø, Elen
dc.date.accessioned2022-07-13T17:20:43Z
dc.date.available2022-07-13T17:20:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114623423:32657477
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005225
dc.description.abstractI årene fremover kommer den lenge omtalte eldrebølgen, med en betydelig økning i antall eldre. Samtidig blir verden mer og mer digital, med bruken av digitale tjenester og produkter på vei oppover, noe som betyr at eldre i økende grad blir møtt med bruksbarrierer når de prøver å fullføre enkle daglige oppgaver som å betale regninger eller bestille en legetime. Utfordringene disse eldre opplever skyldes sjelden inkompetent bruk, men snarere mangel på kunnskap i kombinasjon med ikke-inkluderende design som ikke tar hensyn til deres manglende digital kompetanse eller kognitive begrensninger. Hvordan kan vi da beskytte sårbare brukere som eldre og gjøre det mulig for designere og innovatører å lage mer tilgjengelige og brukbare digitale tjenester og produkter for digitalt mangelfulle, kognitivt svekkede eldre? I dette brukersentrerte, co-designbaserte prosjektet har vi besvart denne problemstillingen ved å lage 5 retningslinjer for inkluderende design for eldre. Vi mener at mer tilgjengelige og brukbare digitale tjenester og produkter vil fremtre når designere får muligheten til å lære om og utvikle empati for eldre. De vil da være i stand til å ta mer informerte valg som vil føre til færre smertepunkter og høyere brukervennlighet for eldre. Vi argumenterer for at til tross for overfloden av tidligere utviklede retningslinjer, heuristikker og prinsipper, er det fortsatt et sted for et verktøy som ikke er avhengig av at designerens kunnskap av eller forståelse om eldres behov, og som gjør design for eldre mer tilgjengelig ved å samle og forenkle tidligere og ny kunnskap. Til slutt argumenterer vi for at vi må designe for eldre i stedet for å designe for den vage "alle" slik at designere kan fokusere på mer konkrete utfordringer, som forhåpentligvis resulterer i mer nøyaktige og tilgjengelige løsninger som vil komme alle brukere til gode til slutt.
dc.description.abstractIn the years ahead, the long-discussed wave of elder will come, with a significant increase in the number of elderly Norwegians. At the same time, the world is becoming more and more digital with digital services and products on the rise meaning elders are increasingly met with barriers of use when trying to complete simple daily tasks like paying bills or scheduling a doctor's appointment. The challenges these elders experience, are rarely due to incompetent use, but rather due to a lack of knowledge in combination with non-inclusive design that does not take their lack of digital competency or cognitive limitations into consideration. How then, can we protect vulnerable users such as elders and enable designers and innovators to create more accessible and usable digital services and products for digitally lacking, cognitively imparied elders? In this user-centered, co-design based project we have answered this problem statement by creating the 5 Guidelines for Inclusive Design for Elders as we believe that more accessible and usable digital services and products will emerge when designers are given the opportunity to learn about and develop empathy for elders. They are able to make more informed choices which will lead to fewer pain points and higher usability for elders. We argue that despite the plethora of previously developed guidelines, heuristics and principles, there is still a place for a tool that does not rely on designers’ knowledge or understanding of elders’ needs to be useful, and that makes design for elders more accessible by gathering and simplifying previous and new knowledge. Finally, we argue that designing for elders instead of designing for the vague idea of “all” allows designers to focus on more concrete challenges, hopefully resulting in more precise and accessible solutions that will benefit all users in the end.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign for Elders: Stimulating Inclusive Design for Digitally Lacking, Cognitively Impaired Elders in Digital Services and Products
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel