Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVolden, Frode
dc.contributor.authorLønvik, André Tørlen
dc.date.accessioned2022-07-13T17:20:41Z
dc.date.available2022-07-13T17:20:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114623423:20637027
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005224
dc.description.abstractSamtaler mellom mennesker og datamaskiner har i økende grad blitt billigere og mer tilgjengelig over hele verden gjennom bruk av chatbots. Det er fastslått at det å gi chatbots personlighet øker brukervennligheten og oppfatningen av intelligens, samtidig som den øker menneskelig tillit. I denne studien ønsker vi å finne ut hva personer som skårer høyt på HSPS vil ha i en chatbot. Spesifikt undersøker vi om høysensitivitet avgjøre hvilke egenskaper en chatbot burde ha når den snakker med en bruker. For å teste hypotesen om at hvilke egenskaper en person ønsker er korrelert med hvor høyt de skårer på HSPS, ble en online undersøkelse distribuert til forfatterens nettverk. Svarene ble analysert ved hjelp av korrelasjoner. Etter dette ble det gjennomført en egen intervjuprosess med tilgjengelige studenter på den lokale campus basert på funnene i spørreskjemaet. Resultatene viste en høy korrelasjon mellom høy HSPS og egenskaper som favoriserte menneskelige egenskaper, og en høy korrelasjon mellom lavere HSPS og egenskaper fokusert på effektivitet. Disse resultatene tyder på at det er et sannsynlig behov for en chatbot for å kunne tilpasse seg litt til personligheten til en bruker. I tillegg er det behov for å studere videre om personlighetene til brukerne også sannsynligvis vil påvirke hvordan en bruker ønsker at en chatbot skal fungere.
dc.description.abstractHuman-Computer conversations have increasingly become cheaper and more available worldwide through the use of chatbots. It has been established that giving chatbots personality increases usability and the perception of intelligence, while also increasing human trust. This study aims to determine what people who score highly on HSPS want in a chatbot. Specifically, we investigate whether high sensitivity is likely to determine what traits a chatbot should have when conversing with a user. To test the hypothesis that which traits a person wants is correlated with how high they score on the HSPS, an online survey was distributed to the author's network. Responses were analyzed using a correlation. Subsequently, a separate interview process was conducted with students available on the local campus based on the results of the questionnaire. The results showed a high correlation between high HSPS and traits that favored human characteristics, and a high correlation between lower HSPS and traits focused on efficiency. These results suggest that there is a likely need for a chatbot to be able to slightly adapt to the personality of a user. In addition, more research is needed to determine whether the personalities of users are also likely to affect how a user would like a chatbot to function.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Highly Sensitive Person and Chatbots: What personality traits are more important to have in a chatbot, based on a person's HSP value.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel