Vampire, Villain, Victim: Carmilla and the lesbian vampire figure in contemporary adaptations
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005209Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Andrea Weiss forutså at den lesbiske vampyrskikkelsen ville vende tilbake og overgå eller ta hevn for sine forgjengere, ett år før Carmilla (2014-2016) web-serien ble lansert på YouTube. J. Sheridan Le Fanus kortroman Carmilla har siden blitt filmatisert med Emily Harris' filmadapsjon fra 2019. Begge adapsjonene undergraver enkelte forventninger til gotiske vampyrer og separerer lesbiskhet fra dens assosiasjon med monsterskikkelsen innenfor Gotisk litteratur og skrekkfilm. Denne oppgaven utforsker Carmillas kontekst i samtidslitteratur- og film, samt disse adapsjonenes tilhørighet innenfor langtstående litteratur- og filmkonvensjoner. Jeg vil også utforske et konsept om revisjonistiske adapsjoner og feministiske gjenfortellinger, samt de feminismene disse verkene representerer. Andrea Weiss predicted that the lesbian vampire would return and avenge or eclipse her predecessors , one year before the Carmilla (2014-2016) web-series adaptation launched on YouTube. J. Sheridan Le Fanu's novella Carmilla has also since been adapted to film by Emily Harris in Carmilla (2019). Both adaptations subvert certain expectations of the gothic vampire and attempt to separate lesbianism from its association with the monstrous within Gothic literature and horror movies. This paper will explore the context of these two adaptations and their relationships with contemporary media as well as the place they hold in long-standing literary and movie traditions. I will also explore the concept of “revisionist” adaptations and feminist readings, and the feminisms the two adaptations represent.