Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSterten, Jo
dc.contributor.authorHamre, Oliver Brix
dc.contributor.authorRøsok, Åsmund Pettersen
dc.date.accessioned2022-07-13T17:19:43Z
dc.date.available2022-07-13T17:19:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106261931:112229953
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005191
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven ser på problemstillinger for et hydraulikksystem, i forbindelse med en overgang fra hydraulikkolje til sjøvann, som den avsluttende delen i maskiningeniørfaget. Fokusområde gjelder de tre komponentene ventil, motor og filter. Oppgaven er gitt av Oceaneering AS for et hydraulikksystem på deres undervannsfartøy (ROV). Rapporten begynner med en planleggingsdel som innebærer bruk av forskjellige verktøy innen systemteknikk, støttet opp av intervju og litteraturstudie. Hovedproblemet vil være sjøvannets lave viskositet, det korrosive miljøet og mangel på smøring. Videre skal komponentene gjennom 3D modellering, 2D tegning og FEA analyse samt styrkeberegninger. Det gjøres evalueringer om valg av materialer, overflatebehandling og hyllevarer som presenteres i resultatet. Til slutt diskuteres resultatet, og det gis anbefalinger for videre arbeid for de tre komponentene, i overgangen fra hydraulikkolje til sjøvann.
dc.description.abstractThis report is the final part of the Bachelor Thesis in Mechanical Engineering, and will focus on converting hydr aul ic systems working fluid from oil oil-based to seawat seawater . The assignment is given by one of the student’s employers , and the system is a part of an ROV that ser vices deep sea process plants on the seabed in the North Sea. The Thesis investigates the functio ns a nd performance of a hydraulic system consisting of the components motor, filter and valve. System Engin eering tools is used to establish a roadmap, with respect to all stakeholders needs needs, in order to bring up a concept design for each component component. Materials and surface treatment were thoroughly researched with FEA analysis and calculations calculations, and applied to co mponents to make the v alve and motor operable in the new corrosive non non-lubricated environment.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleResearch and development, Seawater hydraulics
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel