Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjaavatn, Per Egil
dc.contributor.authorLarsen, Stenette
dc.contributor.authorLyngstad, Ingeborg
dc.date.accessioned2022-07-13T17:19:37Z
dc.date.available2022-07-13T17:19:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110011684:21449412
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005187
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven var å måle effekten av et intensivt lesekurs for elever som opplevde vansker knyttet til leseprosessen. Vi gjennomførte kurset for en liten gruppe elever på 3. trinn i 6 uker. Det intensive lesekurset er bygget på metoden som kalles helhetslesing, hvor man arbeider etter et helhets-/del-/helhetsprinsipp. Kurset er utviklet av Lesevinduet og Malimo, og inneholdt ferdig utarbeidete ukesleksjoner som elevene sammen med lesekurslærer gjennomførte i løpet av 6 timer pr. uke. Designet som er benyttet i oppgaven er kvasi-eksperimentell design. En eksperimentgruppe bestående av 6 elever fordelt på to grupper på to skoler har gjennomført lesekurset sammen med lesekurslærere. En kontrollgruppe på 93 elever fordelt på de to samme skolene ble opprettet for sammenligningsgrunnlag. Kontrollgruppen har ikke gjennomført det intensive lesekurset. Alle elevene gjennomførte Carlsten leseprøve for 3. trinn og Ordkjedetesten i forkant og etterkant av intervensjonsperioden. Vi så på elevenes avkodingsferdigheter og leseforståelse ved hjelp av disse testene. Effekten, målt ved Cohen’s d, viste at eksperimentgruppa hadde størst fremgang i lesehastighet og avkodingsferdigheter. Lesehastigheten ble målt med antall ord de leste pr minutt, og avkodingsferdighetene ble målt ved antall ordkjeder de rakk å lese og dele opp i løpet av 4 minutter. Resultatene fra Carlsten leseprøve for 3. trinn og Ordkjedetestene ble systematisert i 4 variabler som vi regnet effekten ut fra. Eksperimentgruppa fikk stor effekt i fremgangen på variablene antall ord pr minutt, antall riktige ordkjeder og stanineverdi. Kontrollgruppa hadde også fremgang på alle testvariablene, men ikke like stor som eksperimentgruppa, med unntak av variabelen som omhandlet leseforståelse. Resultatene våre tyder altså på at det intensive lesekurset hadde en positiv effekt på elevene som deltok.
dc.description.abstractThe aim of this thesis was to measure the effect of an intensive reading programme for students who experienced difficulties regarding the reading process. The course was conducted on a small group of third graders, spanning 6 weeks. The intensive reading programme utilizes a method in which the work is divided into three parts, where the students work with the text holistic in the beginning and the end, and with the text split up into smaller segments in between. The reading programme is developed by Lesevinduet and Malimo, and contained pre-made weekly lesson plans. Students and teacher conducted these lessons during six hours per week. The thesis work utilizes a quasi-experimental design. An experimental group of six students divided into two groups in two different schools completed the programme with a teacher. To compare results, a control group of 93 students from the same two schools was established. The control group did not conduct the reading programme. All students involved, from both groups, completed “Carlsten leseprøve for 3. trinn” and “Ordkjedetesten” before and after the intervention period. We assessed the students’ decoding skills and reading comprehension based on these results. The effect, measured by Cohen’s d, suggested that the experimental group experienced the greatest improvement in reading speed and decoding skills. The reading speed was measured by the number of words read per minute, and the decoding skills was measured by the number of word chains they managed to read and divide within 4 minutes. The results of these tests were systemized into four variables, which we used to calculate the effect. The experimental group experienced a great effect in several variables. The control group also experienced an improvement, however not as large as the experimental group, except for reading comprehension. Our results indicate that the intensive reading programme had a positive effect on the students who conducted it.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleØkt leseforståelse og avkodingsferdighet etter intensivt lesekurs?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel