Show simple item record

dc.contributor.advisorSteinsholt, Kjetil
dc.contributor.advisorØdegaard, Elin Eriksen
dc.contributor.authorAaserud, Geir
dc.date.accessioned2022-07-13T15:54:22Z
dc.date.available2022-07-13T15:54:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-326-5185-6
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005155
dc.description.abstractEnglish summary Kindergarten teachers live their professional lives in encounters with different people, and every day they must make assessments and make decisions that intervene in the context of which they are a part of. This study contributes with experiences and knowledge about the kindergarten teacher education and the kindergarten teacher profession and how this knowledge can develop aspects of the kindergarten and kindergarten teacher education's activities. The study is based on stories from kindergarten teacher students and experienced kindergarten teachers. Their experiences and stories have been crucial in being able to describe and illuminate the conditions for kindergarten teachers' experience processes. Various empirical and theoretical aspects of kindergarten teachers' experience processes are explored throughout the dissertation. The theoretical basis is based on narrative aspects by the political thinker Hannah Arendt. Her thinking about the significance of the narrative for man's understanding of the world and its experiences is central to this study. Aaserud have chosen to explore the topic with narrative methodology to generate knowledge about the kindergarten teachers' experience processes. Narrative methodology includes method, analysis, and theory. Narrative methodology is knowledge about the interweaving of different experiences over time, and about how such experiences can contribute to development and insight into complex processes, for example to gain knowledge about kindergarten teachers' experience processes. Aaserud compare kindergarten teachers' experiences and the context they belong to, with a web of interpersonal relationships. The web of interpersonal relationships serves as the focal point of this study, both as part of the methodology and as an aspect of professional practice and professional development. Stories that are told about the kindergarten teacher profession and stories that the kindergarten teachers themselves tell about the profession are woven together. Stories thus become an important dimension for the kindergarten teachers' professional identity. Kindergarten teachers' experience processes can help to expand the understanding of professional judgment. According to Arendt, knowledge of the world and historical perspectives will be crucial to be able to exercise judgment. Arendt's perspectives on judgment can shed light on how a kindergarten teacher performs his professional actions based on previous experiences and must be seen in the context of the web of interpersonal relationships. The aim of the study is to provide insight into processes about professional development and practice of the kindergarten teacher profession through the stories of kindergarten teacher students and kindergarten teachers.en_US
dc.description.abstractNorsk sammendrag Barnehagelærere lever sine profesjonelle liv i møter med ulike mennesker, og hver dag må de gjøre vurderinger og ta avgjørelser som griper inn i den konteksten de er en del av. Denne avhandlingen bidrar med erfaringer og kunnskap om barnehagelærerutdanningen og barnehagelærerprofesjonen og hvordan denne kunnskapen kan utvikle sider ved barnehagens og barnehagelærerutdanningens virksomhet. Studien er basert på fortellinger fra barnehagelærerstudenter og erfarne barnehagelærere. Deres erfaringer og fortellinger har vært avgjørende for å kunne beskrive og belyse vilkår for barnehagelæreres erfaringsprosesser. Ulike empiriske og teoretiske sider ved barnehagelæreres erfaringsprosesser blir utforsket gjennom avhandlingen. Det teoretiske grunnlaget er basert på narrative aspekter hos den politiske tenkeren Hannah Arendt. Hennes tenkning om fortellingens betydning for menneskets forståelse av verden og sine erfaringer er sentralt i denne studien. For å frembringe kunnskap om barnehagelærernes erfaringsprosesser har Aaserud valgt å utforske tematikken med narrativ metodologi. Narrativ metodologi omfatter metode, analyse og teori. Narrativ metodologi handler om å få kunnskap om sammenveving av ulike erfaringer over tid, og om hvordan slike erfaringer kan bidra til utvikling og innsikt i komplekse prosesser, for eksempel for å få kunnskap om barnehagelæreres erfaringsprosesser. Aaserud sammenligner barnehagelæreres erfaringer og den konteksten de tilhører, med en vev av mellommenneskelige relasjoner. Veven av mellommenneskelige relasjoner fungerer som omdreiningspunktet for denne studien, både som en del av metodologien og som et aspekt ved profesjonsutøvelse og profesjonell utvikling. Fortellinger som fortelles om barnehagelærerprofesjonen og fortellinger barnehagelærerne selv forteller om profesjonen, veves sammen. Fortellinger blir på den måten en viktig dimisjon for barnehagelærernes profesjonelle identitet. Barnehagelærernes erfaringsprosesser kan være med og utvide forståelsen av profesjonell dømmekraft. Kjennskap til verden og historiske perspektiver vil ifølge Arendt være avgjørende for å kunne utøve dømmekraft. Arendts perspektiver på dømmekraft kan belyse hvordan en barnehagelærer utøver sine profesjonelle handlinger på bakgrunn av tidligere erfaringer og må ses i sammenheng med veven av mellommenneskelige relasjoner. Målet med studien er å frembringe innsikter i prosesser om profesjonell utvikling og utøvelse av barnehagelæreryrket gjennom barnehagelærerstudentenes og barnehagelærernes fortellinger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoktoravhandlinger ved NTNU;2022:181
dc.titleBarnehagelærernes erfaringsprosesser. En narrativ studie om profesjonell utvikling basert på fortellinger fra barnehagelærerstudenter og barnehagelærereen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record