Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorstad, Oddveig
dc.contributor.authorHelberg, Christina Helden
dc.date.accessioned2022-07-12T17:22:34Z
dc.date.available2022-07-12T17:22:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110859567:23013714
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004945
dc.description.abstractSamfunnet er i stadig endring, og behovet for digital kunnskap er noe som øker i takt med at samfunnet blir mer digitalisert. Dette stiller nye krav til brukerne av sosiale medier. I opplæringen på ungdomsskolen skal elevene både håndterte digitale ressurser og de skal utvikle ferdigheter og kunnskap for å kunne delta i, og skape demokratiske prosesser. Informasjon og nyheter om samfunnet har i en betydelig mengde blitt digitalisert og effektivisert, og lett tilgjengelig for folk flest. Denne undersøkelsen har derfor sett på hvordan sosiale medier kan fremme samfunnsengasjement blant unge, og hvordan deres bruk er relatert til samfunnsengasjement. For å finne svar på oppgaven er tidligere forskning på området, og flere ulike teoretiske bidrag og begreper verktøy for å belyse dataene som ligger til grunn for undersøkelsen. I alt har 24 informanter deltatt i fokusgruppeintervju, hvor det er jevn fordeling mellom kjønn og mellom by- distriksskole. Gjennom å få innblikk i deres diskusjon og samhandling har studien gitt innsikt i hvordan informantene benytter sosiale medier, og hva som kan knytte deres bruk til et samfunnsengasjement på sosiale medier. Studien gir derfor en forståelse av både grunner for når de uttrykker et engasjement, og hvorfor de ikke gjør det. Funnene tilsier at unge bruker sosiale medier i stor grad i hverdagen, men de uttrykker i liten grad samfunnsengasjement ved å ytre seg gjennom sosiale medier. Imidlertid viser de en tydelig sammenheng mellom elevenes bruk av sosiale medier og samfunnsengasjement. Til tross for at de ikke benytter informasjonen de tilegner seg i det offentlige rom. Dette fordi de har et bevisst forhold til informasjon og nyheter, og de vet hvordan de kan uttrykke et engasjement, dersom det er noe de ønsker.
dc.description.abstractOur society is constantly changing, and there is an increasing need for digital knowledge as society becomes more digital. This imposes new demands upon users of social media. As part of the curriculum in secondary education, students are expected to master the use of digital resources and they must develop digital skills and knowledge to be able to participate in and create democratic processes. Information and news about our society has been significantly digitalized and streamlined, and made easily accessible to most people. This study has therefore looked into how social media can promote community engagement among young people, and how their use is related to community engagement. In order to find answers to the thesis, previous research in the field, as well as several different theoretical contributions and concepts, are tools for illuminating the data on which this study is based. A total of 24 informants participated in focus group interviews, where there is an even distribution between the sexes and between city- and district schools. By gaining insight into their discussion and interaction, this study has provided how the informants use social media, as well as which factors could affect their use of community engagement interactions on social media. This study therefore provides an understanding of the reasons for when they express a commitment and why they dont do it. The findings indicate that young people use social media to a large extent in everyday life, but they express little community involvement by expressing themselves through social media. However, there is a clear connection between students' use of social media and community involvement, despite the fact that they do not use the information they acquire in the public space. This is because they have a conscious relationship to information and news, and they know how to express a commitment, if there is something they want.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan fremmer sosiale medier samfunnsengasjement blant unge?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel