Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrimeland, Benedikte
dc.contributor.advisorGrimeland, Yvonne
dc.contributor.advisorKlemp, Torunn
dc.contributor.authorTrondsen, Anne
dc.contributor.authorSørli, Mari
dc.date.accessioned2022-07-12T17:22:27Z
dc.date.available2022-07-12T17:22:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107175740:23511342
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004939
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan en lærer kan tilrettelegge for at elevene i begynneropplæringen skal utvikle matematisk resonnering, gjennom dialogisk undervisning i helklassesamtaler. Studiens forskningsspørsmål er “hvordan kan lærerens pedagogiske grep i en helklassesamtale fungere som en potensiell støtte for å fremme elever på 3. trinn sin matematiske resonnering?”. Masteroppgaven er en del av forskningsprosjektet LAB-TEd, hvor vi har inngått i et forskende fellesskap med skolen hvor vi har gjennomført vår praksis, samt veiledere fra lærerutdanningen. Gjennom bruk av aksjonsforskning har vi endret undervisningspraksisen i en tredjeklasse på en barneskole i Trondheim. Aksjonsforskningsprosessen foregikk i fire uker gjennom et likeverdig samarbeid med praksislærer. I denne prosessen har vi iverksatt aksjoner med mål om å utvikle elevenes matematiske resonnering. Vi har dokumentert denne prosessen ved å samle kvalitative data. De kvalitative dataene består av observasjoner av lærer og elevgruppen i arbeid med kombinatoriske problem i helklassesamtaler. Datamaterialet har vi analysert med bruk av tematisk analyse. Vi tar utgangspunkt i kommognisjon som overordnet teoretisk rammeverk for hvordan vi betrakter læring i matematikk. I tillegg benytter vi et rammeverk utviklet av Jeannotte & Kieran (2017) når vi analyserer elevenes matematiske resonnering, og et rammeverk av Ellis et al. (2019) når vi analyserer lærerens grep i samtalene. Resultatet fra studien viser at lærer støtter elevenes matematiske resonnering når bestemte kategorier av grep benyttes på bestemte tidspunkt i samtalene. I tillegg viser studien at lærer støtter elevenes matematiske resonnering når eleven selv får eie sitt eget matematiske resonnement. Studien viser at elever i begynneropplæringen kan utvikle sine resonneringsferdigheter dersom de får jobbe med åpne og utforskende oppgaver over tid, samtidig som lærer utvider og støtter elevenes matematiske resonnering.
dc.description.abstractThis study examines how a teacher in early mathematics can facilitate students' mathematical reasoning through dialogical based teaching in whole class discussions. The research question for the study is “how can a teacher's pedagogical moves in a whole class discussion work as a potential support to promote students' mathematical reasoning in 3rd grade?” This master´s thesis is a part of the research project LAB-TEd, where we have been included in an inquiring partnership with the primary school and teacher educators from NTNU. Through action research we have restructured the teaching practice of a 3rd grade class at a primary school in Trondheim. The action research process lasted four weeks through a balanced cooperation with the 3rd grade mentor-teacher. During this process we have implemented actions that aim to promote students' mathematical reasoning. We have documented this process through collecting qualitative data. The qualitative data consist of observations of the mentor-teacher and the group of students while they work with combinatorial problems during whole class discussions. We have used thematic analysis to analyze the data material. In this study we are taking a commognitive perspective for how we view learning about mathematics. Otherwise we use a theoretical framework developed by Jeannotte and Kieran (2017) to analyze the students mathematical reasoning, and a framework developed by Ellis et al. (2019) to analyze the teachers moves in the discussions. The result of the study shows that teachers promote students' mathematical reasoning when particular categories of moves are used at specific moments in a discussion. Additionally our study shows that teachers promote students' mathematical reasoning when the students are given the opportunity to develop their own mathematical reasoning process. This master´s thesis indicates that students in early mathematics can develop their mathematical reasoning if they over time are engaged in open and inquiry-based tasks, while the teacher is extending and supporting the students mathematical reasoning.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMatematisk resonnering i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel