Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØsterlie, Ove
dc.contributor.authorVingen, Anine
dc.date.accessioned2022-07-12T17:22:26Z
dc.date.available2022-07-12T17:22:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109318687:30191113
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004938
dc.description.abstractEt av formålene med kroppsøving, er at faget skal stimulere til livslang bevegelsesglede, noe som forutsetter at elevene har en glede og motivasjon for å være i fysisk aktivitet. Ifølge forskning kan det derimot tyde på at elevers positive holdninger til kroppsøvingsfaget avtar med alderen, og at både lærere og elever ønsker mer variasjon i hvordan undervisningen praktiseres. Den kontinuerlige teknologiske utviklingen i samfunnet, har også ført til endringer i skolens praksis, hvor digitale ferdigheter har fått en sentral plass i læreplanverket. Fagene på skolen skal legge til rette for at elevene utvikler sine digitale ferdigheter, og kroppsøving er ingen unntak. Omvendt undervisning er en relativt ny undervisningsmetode, som inkluderer bruk av teknologi. Samtidig kan tidligere forskning vise til en rekke fordeler ved bruk av undervisningsmetoden, deriblant økt motivasjon, mer tid til elevsentrerte læringsaktiviteter og en tettere lærer-elev-relasjon. Formålet med denne studien, var å undersøke hvordan lærere opplever at omvendt undervisning fungerer i kroppsøving, og om undervisningsmetoden kan bidra til å øke elevenes motivasjon for faget. Det er benyttet en kvalitativ metode, hvor data ble samlet inn ved hjelp av digitale semistrukturerte intervju av tre kroppsøvingslærere i grunnskolen. Datamaterialet er analysert ved hjelp av en analysemodell med fokus på meningsinnhold. Hovedfunnene viser at både lærere og elever kan dra fordel av omvendt undervisning i kroppsøving. Lærerne rapporterer at undervisningsmetoden frigir tid til mer aktivitet i timene, at det er lettere å formidle læringsinnholdet for elevene, samtidig som de opplever at elevene bedre forstår hva de skal gjøre og hva de skal lære. Flere elever har et nytt engasjement i undervisningen, hvor de tør å prøve, og hvor de i større grad utstråler en motivasjon og glede for å lære. I tillegg viser funnene til noen utfordringer knyttet til omvendt undervisning, hvor de mest fremtredende er at ikke alle elever gjennomfører forberedelsesarbeidet, og at det å lage videoer er tidkrevende for lærerne. Det konkluderes med at omvendt undervisning kan være en godt egnet metode å benytte i kroppsøving, og at metoden kan øke elevenes engasjement og motivasjon for faget.
dc.description.abstractOne of the main purposes of physical education (PE) in the Norwegian curriculum, is to provide students with the motivation and joy to engage in life-long participation in physical activity. According to previous research, positive attitudes towards PE tends to decrease as students get older, and both students and teachers request for a change in how the subject is thought. The continuous technological development in society, has lead to changes in the curriculum, where digital skills now are included as an essential competence that students shall obtain during school. The school is required to give students the opportunities to develop their digital skills in all of the schools’ subjects. A relatively new teaching method, that includes the use of technology, is flipped learning. Previous research indicates that the use of flipped learning can offer many positive educational outcomes, among these, increased motivation, more time for student-centered activities, and enhanced student-teacher interaction. The purpose of this study, was to examine how teachers experience the use of flipped learning in PE, and whether the teaching method can positively contribute to students’ motivation for the subject. Three PE teachers in primary and secondary school participated in the study. Data were gathered through a qualitative method using online semi-structured interviews, and analyzed using a model for analysis focusing on meaning interpretation. The results show that both teachers and students can benefit from the use of flipped learning in PE. The teachers reported that the implementation of flipped learning freed up time for more physical activity during class, and that it was easier to convey the learning content to students. They also experienced that the students better understood the content and what they were going to do and learn in class, and that they were more engaged and motivated for PE. Furthermore, some challenges were identified as well. The most prominent were students’ limited preparation before class, and that making videos were time-consuming for teachers. As main conclusion, flipped learning can be a suitable method to use in connection with PE, and potentially increase students’ engagement and motivation for the subject.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLæreres erfaringer med omvendt undervisning i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel