Sykepleieres erfaringer med å utøve sykepleie til pasienter med covid-19
Abstract
Hensikt: Hensikten med denne studien er å belyse sykepleiernes erfaringer i utøvelsen av sykepleie til pasienter med covid-19.
Metode: Denne systematiske litteraturstudien er basert på seks kvalitative studier og to review-studier. Studiene er valgt ut ifra relevans for oppgaven, etiske vurderinger, kvalitet og oppbygning. Vi har brukt Evans (2002) analysemodell, og Forsberg og Wengström (2017) sin beskrivelse for å utføre en systematisk litteraturstudie.
Resultat: Sykepleierne i studiene erfarte fysiske og psykiske reaksjoner som stress, frykt og angst. Studiene avdekket også mangel på både personell, smittevernutstyr og kunnskap. Til tross for dette opplevde sykepleierne likevel personlig vekst etter å ha arbeidet i en periode.
Konklusjon: Det kom fram at sykepleierne har følt på frykt og usikkerhet på grunn av mangel på utstyr, personell, kunnskap og kompetanse. De oppdaget at samhold var en viktig faktor for å oppnå mestring. Samholdet mellom sykepleierne ga økt kompetanse både på det faglige og personlige plan. Purpose: The purpose of this study is to discover experiences of nurses caring for patients with COVID-19.
Method: This systematic literature study is based on six qualitative and two review articles. The studies are chosen based on relevance for the topic, ethical considerations, quality, and structure. We have used Evans (2002) analysis model and Forsberg and Wengström’s (2017) description of how to do a systematic literature study.
Result: The nurses in the eight studies experienced physical and mental reactions associated to fear, anxiety, and stress. They experienced lack of staff, infection control equipment and knowledge. The nurses also experienced personal growth after working for a period.
Conclusion: The nurses have felt fear and insecurity because of lack of equipment, staff, knowledge, and competence. They have found a way to cope with the situation through good teamwork who has given them increased professional and personal competence.