Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMolnes, Sven Inge
dc.contributor.authorHøines, Synnøve Aagård
dc.contributor.authorElshaug, Synnøve Stina
dc.date.accessioned2022-07-12T17:21:58Z
dc.date.available2022-07-12T17:21:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112446249:114428203
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004915
dc.description.abstractBakgrunn: Hjertesvikt er en sykdom det er fullt mulig å leve et godt liv med. Mange bor hjemme og klarer seg selv, men til tross for standard pasientopplæring mangler mange tilstrekkelig sykdomskunnskap og innsikt i sammenheng mellom daglige aktiviteter, og sykdommens begrensninger gjør at flere lever en livsstil som ikke er optimal. Hensikt: Målet med oppgaven er å belyse hvilke helsegevinster hjemmeboende hjertesviktpasienter oppnår ved hjelp av sykepleiers undervisning. Metode: Systematisk litteratursøk. Forskningsartikler ble vurdert og inkludert i studien med tanke på relevans, kvalitet og etisk forsvarlighet. Resultat: Studien viser at de fleste pasientene som mottok sykepleierdrevet undervisning har opplevd noe bedret fysisk og psykisk helse, bedret søvnkvalitet og redusert nivå av kronisk utmattelse. Pasientene opplevde med få unntak en reduksjon i antall sykehusbesøk og bedret livskvalitet. Konklusjon: Sykepleiers undervisning har vist bedring i pasientenes evne til egenomsorg, og som et resultat av dette kan det oppnås ulike helsegevinster i form av bedret fysiske og psykiske helse og økt livskvalitet. Undervisningen kan redusere pasientenes risiko for sykehusinnleggelser. Pasientene vil dermed få et mer selvstendig liv.
dc.description.abstractBackground: Heart failure is a disease in which it is entirely possible to live a good life alongside with. Many live at home and manage on their own, but despite standard patient education, many lack sufficient disease knowledge and insight into the connection between daily activities and the limitations of the disease, meaning that many heart failure patients live a lifestyle that is not optimal. Aim: The aim of this paper is to present which health benefits heart failure outpatients get from nurse-led education. Method: Systematic literature study. Research articles were reviewed and included in the study on the basis of relevance, quality, and ethical considerations. Results: This study shows that most outpatients who received nurse-led education experienced improved physical and mental health, improved sleep quality and reduced levels of chronic fatigue. With a few exceptions, patients experienced a reduction in number of hospital visits and improved quality of life. Conclusion: Nurse-led education has shown an improvement in patients’ ability to self-care, and as a result, various health benefits like better physical and mental health and increased quality-of-life can be achieved. Education can reduce the patient's risk of hospitalization and has proven to give patients a more independent life.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHelserelatert undervisning av hjemmeboende hjertesviktpasienter
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel