Show simple item record

dc.contributor.advisorVestnes, Arnhild Hammerås
dc.contributor.authorMuldal, Karoline Antonie
dc.contributor.authorTornes, Veronika
dc.date.accessioned2022-07-12T17:21:52Z
dc.date.available2022-07-12T17:21:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112446249:114367986
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004911
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med denne litteraturstudien er å identifisere og belyse hvordan sykepleier kan bruke ikke-farmakologiske metoder for å helhetlig smertelindre barn ved prosedyrerelatert smerte. Ved å se på det fullstendige smertebildet kan funn presenteres for å utbedre kunnskapsgrunnlaget for utførelsen av sykepleie. Metode: Oppgaven er en systematisk litteraturstudie som tar utgangspunkt i åtte forskningsartikler. Alle åtte forskningsartiklene er kvantitative, men to av de har også inkludert en sammenfatning av kvalitativ forskning. Artiklene omhandler ikke-farmakologiske metoder for smertelindring av barn på sykehus og legevakt, og har blitt vurdert ut ifra relevans i forhold til problemstilling, kvalitet og etiske hensyn. Videre er det brukt Forsberg og Wengströms fem steg for innholdsanalyse. Resultat: De viktigste resultatene presentert for å kunne effektivt bruke ikke-farmakologiske metoder for helhetlig smertelindring viser til; samhandling på barnets kognitive nivå, stressreduksjon i forbindelse med prosedyre og møte med helsevesenet, samt trygghet i form av foreldrenes tilstedeværelse og kompetanse fra sykepleier. Konklusjon: Hovedfunnene fra artiklene viste at ikke-farmakologiske metoder har smertelindrende effekt på prosedyrerelatert smerte, men at sykepleier må ha kompetanse nok om hvordan barns psykososiale forhold påvirker smertebildet for å kunne bruke disse metodene på en effektiv måte.
dc.description.abstractAim: The main purpose of this litterature study is to identify and illuminate how nurses can use non-pharmacological methods to fully relieve pain in children undergoing painful procedures. By looking at the total picture of childrens pain, findings can be presented to further improve essential knowledge applied in related nursing practice. Method: This thesis is a systematic litterature study based on eight research studies. All eight studies were quantitative, but two also included a summary of qualitative research as well. The articles includes non-pharmacological methods to relieve pain in children attending hospital and emergency rooms. The articles have been evaluated based on the problem’s relevance, quality and ethical considerations. Furthermore, Forsberg and Wengströms five steps for content analysis have been utilised. Results: The most important findings presented to use non-pharmacological methods to relieve pain in children effectively were; interaction based on the childrens cognitive development, stressreduction in relation with procedure and health system encounters and security for the children in form of the parents' presence and the nurse's competence. Conclusion: The main findings indicate that non-pharmacological methods have a pain relieveing effect on children undergoing procedural pain, but nurses must possess recuired competence to evaluate how psychosocial matters affect the total picure of childrens pain. The knowledge of this will help nurses to utilize non-pharmacological methods efficiently.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleIkke-farmakologisk smertelindring til barn
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record