• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for musikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for musikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

John Williams: Den moderne filmmusikkens Wagner?

Krokengen, Sander
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:112790664:50316146.pdf (9.211Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004802
Utgivelsesdato
2022
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for musikk [529]
Sammendrag
John Williams er uten tvil en av de største nålevende komponistene innenfor

filmmusikk, og kanskje også innenfor orkestermusikk. Hvordan ble han så stor og hva er det som gjør John Williams’ filmmusikk så kjent? Musikken i de aller fleste filmene Williams har skrevet musikken til baserer seg i stor grad på et utvalg små temaer som forbindes med enkelte karakter. Disse temaene kalles ledemotiver, og stammer fra Wagners mest berømte operaer Ring-syklusen. Wagners utvikling av ledemotivet og dets utvikling etter Wagner spiller en sentral rolle for å forstå dagens bruk av ledemotiv.

I denne oppgaven ser jeg på John Williams’ bruk av ledemotiv i Skywalker-sagaen, ved å se på 20 ledemotiv gjennom de tre trilogiene Jeg bruker en audiovisuell analyseform, og tar for meg både musikk og bildet for å se på hvordan ledemotivene brukes i den/de aktuelle filmen(e) de dukker opp i. Første del av oppgaven består av teori, om både filmmusikk og ledemotiv, som er vesentlig å forstå før man går i gang med en analyse av ledemotivets rolle i moderne filmmusikk. Disse teoriene trekkes senere inn i analysen, for å understreke de observasjonene jeg gjør. I tillegg til teori er det et lite underkapittel som går mer i dybden på den audiovisuelle analyseformen.
 
John Williams is, without doubt, one of the greatest fim music composers of our time. But how did his music become so big? The music of almost every John Williams score is heavily based on musical themes associated with certain charachter. These themes are called leitmotifs, and are traced back to Wagner and his opera tradition.

In this thesis i will look at John Williams' use of leitmotifs in the Skywalker-saga, by analyzing 20 leitmotifs. I will use an audiovisual analysis to see how the leitmotifs are used across the saga.

The first part of the thesis consists of theory that is neccessary to understand in order to undertake a leitmotivic analysis. These theories will later be drawned upon to underline my observations.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit