Show simple item record

dc.contributor.advisorKorsen, Eirik Bådsvik Hamre
dc.contributor.authorWestby, Marthe
dc.contributor.authorKårbø, Ida Kristina
dc.contributor.authorRebne, Hedda Bøe
dc.date.accessioned2022-07-11T17:19:32Z
dc.date.available2022-07-11T17:19:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106261393:112699215
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004582
dc.description.abstractBærekraft i bank er temaet for bacheloren. For å ivareta kloden må det skapes løsninger som gjør det enklere å fordele ressurser og minke belastningen på miljøet. Bærekraft i banksektor handler om å minske karbonavtrykk med miljøvennlig tiltak både internt i banken, og eksternt ved påvirkning gjennom bedriftsmarkedet. Vi har valgt en komparativ studie som skal sammenligne SpareBank 1 Østlandet og SpareBank 1 Søre Sunnmøre. Formålet med oppgaven er å få et bedre innblikk i hvordan bankene implementerer bærekraft i deres virksomhet. Teorien er basert på bærekraftig utvikling og bankenes samfunnsansvar. Det er også fokusert på grønnvasking og viktigheten av rapportering innen banknæringen. Vi har valgt en kvalitativ metode, hvor vi har brukt dybdeintervju og dokumentundersøkelser i form av årsrapporter. I resultatet legges frem funnene fra datainnsamlingen, som videre i sammenheng med teorien danner grunnlaget for diskusjonen. Oppgaven viser til at banken kan påvirke kunder i en mer bærekraftig retning ved å stille krav til bedriftskunder, veilede dem i en grønnere retning og gjengjelde bærekraftige valg med bedre vilkår. I vår konklusjon kan vi se at det ikke er noe vesentlige forskjeller mellom hvordan bankene implementerer bærekraft i virksomheten sin. Forskjellen kommer heller til syne når det gjelder grønne finansierings lån hvor bankene har forskjellig produkter og betingelser. Vi ser også forskjeller når det kommer til bankenes geografiske lokasjoner, som igjen har påvirkning på måten de jobber med bærekraft på. SpareBank 1 Søre Sunnmøre har fysisk oppfølging på kunder og utelukker ikke spesifikke bransjer, mens SpareBank 1 Østlandet har kun ressurser til å besøke landbrukskunder og gir ikke lån til bedrifter innen blant annet olje og gass næringen.
dc.description.abstractSustainability in banking is the theme of this bachelor. In order to take care of the globe, there must be created solutions that make it easier to allocate resources and reduce the burden on the environment. Sustainability in the banking sector is about reducing the carbon footprint with measures that are friendly on the environment. Both internally in the bank, and externally through influence through the corporate market. We have chosen a comparative study that will compare SpareBank 1 Østlandet and SpareBank 1 Søre Sunnmøre. The purpose of the thesis is to gain a better insight on how banks implement sustainability in their operations. The theory is based on sustainable development and the banks' social responsibility. There is also a focus on green money laundering and the importance of reporting in the banking industry. We have chosen a qualitative method, where we have used personal interviews and documentsurveys in the form of annual reports. The results present the findings from collecting data, which further connects with the theory to form the foundation for the discussion. The thesis points out that the bank can influence customers in a more sustainable direction by making demands to corporate customers, guiding them in the right direction and reciprocating sustainable choices by giving them better terms. In conclusion, our opinion is that there are no significant differences between how the banks implement sustainability in their operations. The difference is rather apparent when it comes to green financing loans where the banks have different products and conditions. We also see differences when it comes to the banks' geographical locations, which in turn have an impact on the way they work with sustainability. SpareBank 1 Søre Sunnmøre has physical follow-ups on customers and does not exclude specific industries, while SpareBank 1 Østlandet only has the resources to visit agricultural customers and does not provide loans to companies in, among other things, the oil and gas industry.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBærekraft i bank
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record