Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLysne, Dag Atle
dc.contributor.authorDukefos, Anna
dc.date.accessioned2022-07-09T17:23:57Z
dc.date.available2022-07-09T17:23:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112394240:26312838
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004455
dc.description.abstractDet finnes få praktiske aktiviteter beregnet på småskolen på vinteren. Skolehage har med den nye læreplanen fått ett større fokus. Skolehage er en naturlig inngang til utforskende og praktisk arbeid, som har fått en sentral del i den overordnede delen av LK20, i tillegg til bærekraft som har kommet inn som ett tverrfaglig tema. Det fantes lite til ingen undervisningsopplegg om skolehage for småtrinnet, og spesielt ikke som en vinteraktivitet. Dette ønsket jeg å gjøre noe med. Jeg har dermed skrevet en utviklingsbasert masteroppgave med problemstillingen; Hvordan kan man arbeide med skolehage som en praktisk vinteraktivitet i småskolen? For å finne svar på denne problemstillingen, har jeg valgt følgende forskningsspørsmål; 1. Hvilke læringsaktiviteter kan knyttes opp mot skolehage inne, og hvilke kjennetegn på oppnådd læringsmål kan vi finne? 2. Hvordan bidrar prosjektet til motivasjon og tilpasset opplæring? Dette er en kvalitativ studie, som tar utgangspunkt i pedagogisk designforsking. Studiet viser at undervisningsopplegget jeg utviklet fungerer godt på småtrinnet. Det er motiverende for elevene ved at det er varierende og elevene får ansvar og mestring på en måte de ikke er vant til. Det er også godt tilpasset alle, da det igjen er varierende og du trenger ingen forkunnskaper for å gjøre det bra. Det legger heller ikke opp til mye skriving eller lesing, så man kan se at strukturen i klassen endrer seg, og de elevene som gjerne ikke sier så mye får briljere. Elevene lærte også mye gjennom prosjektet, ikke bare faglig kunnskap, men også om holdninger, planting, ansvar og hvordan vi kan bidra til en mer bærekraftig verden.
dc.description.abstractThere are few practical activities intended for primary school students in the winter. With the new curriculum, the school garden has been given a greater focus. School garden is a natural entrance to exploratory and practical work, which has been given a central part in the overall part of LK20, in addition to sustainability, which has come in as an interdisciplinary theme. There was little to no teaching program about the school garden for the primary school, and especially not as a winter activity. I wanted to do something about this. I have thus written a development-based master's thesis with the problem; How can you work with a school garden as a practical winter activity in primary school? And the research questions; 1. What learning activities can be linked to the school garden inside, and what characteristics of achieved learning goals can we find. 2. How does the project contribute to motivation and adapted training? This is a qualitative study, which is based on pedagogical design research in order to create a local teaching theory that can be generalized. The study shows that the teaching plan I developed works well at the primary level. It is motivating for the students in that it is varied and the students are given responsibility and mastery in a way they are not used to. It is also well adapted to everyone, as it again varies and you do not need any prior knowledge to do well. It also does not add up to a lot of writing or reading, so you can see that the structure of the class changes, and the students who do not like to say so much get to excel. The students also learned a lot through the project, not only professional knowledge, but also about attitudes, planting, responsibility and how we can contribute to a more sustainable world.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkolehage året rundt
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel