En studie om kjønn, muntlig deltakelse og aktivt medborgerskap.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004451Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3864]
Sammendrag
SammendragStudiens hensikt er å finne ut hva slags utfordringer man har i arbeidet med muntlig deltakelse i samfunnsfag og opplæring til aktivt medborgerskap. Utfordringene kan være mange og sammensatte, men denne studien har et kjønnsperspektiv. Det vil si at den undersøker hvordan gutter og jenter ter seg ulikt i situasjoner rundt muntlig deltakelse i klasserommet, og med spesielt fokus på samfunnsfag. På grunn av samfunnsfagets egenart er læreplan, demokrati og medborgerskap viktige begrep. Studien setter muntlig deltakelse i sammenheng med reproduksjon av kjønnsroller.
Informantene er elever og lærere i ungdomsskolen. Innhenting av data er gjort gjennom tre kvalitative metoder; observasjon, intervju og fokusgrupper. Funnene viser en tendens i ulikheter mellom kjønn under muntlig deltakelse. Studien ser også på hva både lærere og elever legger i begrepet muntlig deltakelse og hvordan lærere legger til rette for muntlig deltakelse.
Vitenskapsteoretisk har denne oppgaven en sosialkonstruktivistisk retning og ser på begrepet kjønn opp i mot biologisk og sosialt konstruerte kjønn, samt begrepet kjønnsroller. Studien inneholder forslag til hvordan undervisning bedre kan legges til rette for å gi like muligheter til muntlig deltakelse for alle og hvordan norsk skole kan drive bedre opplæring i medborgerskap. Abstract This master thesis aims to find out what challenges teachers can come across when working with oral participation and teaching active citizenship. The challenges can be manyfold and complex, but this master thesis has a gender perspective. In other words it aims to see how boys and girls behave differently in situations where they practice oral participation in the classroom. Social studies as a subject has, according to the curriculum, a special responsibility concerning democracy and citizenship and because of that, those terms are important in this study. This thesis presents a connection between oral participation and reproduction of gender roles.
The informants are students and teachers in a Norwegian high school (the students are aged 14-15 years old). The collection of data was done by using qualitative methods; observation, interviews and focus groups. The findings show a clear tendency towards gender differences in oral participation. The study also presents how teachers and students define oral participation and how the teachers facilitate oral participation.
The scientific theories this thesis are based on are oriented towards social constructivism and sees the terms gender and gender roles in a social and biological perspective. The conclusion gives suggestions to how teachers can facilitate to involve everyone in oral participation and how citizenship can be thought better.