Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorVigeland, Simen Bøgle
dc.date.accessioned2022-07-09T17:23:44Z
dc.date.available2022-07-09T17:23:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110859567:30890727
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004446
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne masteroppgaven er elevers refleksjoner rundt kjønnsforskjeller i skolen. Studiet legger vekt på deres refleksjoner, erfaringer og tanker rundt hvordan det er å være gutt og jente i den norske skolen. Studiets mål er å bidra til bevisstgjøring av lærerne rundt hvordan elevene har det. Tanken er at om man har en forståelse for hvorfor elevene gjør som de gjør, og hvordan de tenker, vil man også kunne få evnen til å se bak elevenes atferd. Kjønn i skolen er en tematikk som mange har en mening om. Likevel er elevenes egne stemmer lite belyst i norsk forskning. Studiens problemstilling fremstår derfor åpen: Hvilke refleksjoner gjør elever seg om kjønnsforskjeller i skolen? For å belyse denne problemstillingen har jeg gått åpent ut, og fått elever fra 5., 6. og 7. trinn til å skrive elevtekster med utgangspunkt i noen forberedte spørsmål. Dette har jeg så gjort en kvalitativ innholdsanalyse av. Funnene er drøftet i lys av Gilliams syn på den ideelle klasse, lærer og elev. Studiet ser også på sammenhengen mellom elevenes betraktninger om hvordan gutter og jenter skal være, og hva som ansees som populært for elevene. Dette drøftes i lys av elevenes erfaring med enhetsskolen og deres ønske om å bli anerkjent av jevnalderfellesskapet og læreren. Videre i studiet ser vi hvordan dette fører til et krysspress hvor spesielt guttene må velge mellom læreren eller jevnalderfellesskapet. Dette krysspresset forsøkes å belyses fra flere sider, og settes i sammenheng med lærerens vurdering av jenter og gutters sosiale ferdigheter, og elevenes psykiske helse. Studiet går også inn på hva læreren kan gjøre for å motvirke elevenes opplevelse av forskjellbehandling i skolen. Studiens sentrale funn viser at elevene kategoriserer hverandre som direkte motsetninger, hvor jenter blir sett på som stille og rolige, mens guttene blir sett på som ville og energiske. Det kommer også frem at det er store forskjeller på hvordan elevene oppnår popularitet. For guttene handler dette om å være sterke, tøffe, morsomme og god i fotball, mens for jentene handler det mer om å oppføre seg voksent, være pen, ha god stil og få likes på sosiale medier. Elevenes opplevelse av å bli forskjellsbehandlet kommer også tydelig frem, da de fleste av elevene trekker fram at guttene blir behandlet dårligere av læreren. Det kommer også frem at elevenes holdninger til skolen er av nokså ulik grad, der guttene har en nonchalant tilnærming er jentene skoleflinke. Med grunnlag i dette har jeg forsøkt å skissere to forskjellige historier i skolen; gutter som lykkelige skoletapere og jenter som triste skolevinnere.
dc.description.abstractAbstract The topic of this master's thesis is the students' reflections on gender differences in school. The thesis emphasizes their reflections, experiences, and thoughts on what it is like to be a boy and a girl in the Norwegian school. The aim of the study is to raise teacher awareness around how the pupils are doing. The idea is that if you understand why students do what they do and how they think, you will also be able to see what lies behind the students' behavior. Gender in school is a topic that many people have an opinion on. In spite of this, the pupils’ own voices are little elucidated in Norwegian research. The study's issue is therefore open: What reflections do students make about gender differences in school? To shed light on this issue, I have started broadly, tasking students from the 5th, 6th, and 7th grades with writing student texts based on some prepared questions. I have then done a qualitative content analysis of this. The findings are discussed considering Gilliam's view of the ideal class, teacher, and student. The thesis also looks at the relationship between the pupils’ considerations of how boys and girls should be, and what is considered popular for the pupils. This is discussed with regard to the students' experience with the unit school and their desire to be recognized by the same-age community and the teacher. Furthermore, in the study we see how this leads to cross-pressure where especially boys have to choose between the teacher or the social community. This cross-pressure is attempted to be elucidated from several sides and is put in the context of the teacher's assessment of girls’ and boys’ social skills, and the mental health of the pupils. The thesis also focuses on what the teacher can do to counteract the pupils' experience of discrimination in school. The study's key findings show that pupils categorize each other as direct opposites, where girls are seen as quiet and calm and boys are seen as wild and energetic. It also emerges that there are major differences in how the students gain popularity. For the boys, this is about being strong, tough, fun, and good at football, whereas for the girls it's more about behaving like a grown-up, being pretty, having good style and getting likes on social media. The pupils' experience of being treated differently is also evident, as most of the pupils point out that the boys are treated worse by the teacher. It also emerges that the pupils' attitudes towards school are of quite different degrees, where the boys have a nonchalant approach to school, the girls try their best. Based on this, I have tried to outline two different stories in school: boys as happy school losers and girls as sad school winners.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers refleksjoner rundt kjønn i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel