Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFikse, Camilla
dc.contributor.authorJensås, Karoline Sørli
dc.date.accessioned2022-07-09T17:23:28Z
dc.date.available2022-07-09T17:23:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182261:78469141
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004434
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å studere lærere og deres opplevelse av hvordan ledelsen ved skolen påvirker deres personlige og profesjonelle utvikling. Studien er en Q-metodologisk undersøkelse, og 24 lærere fra ulike skoler i tre ulike fylker i Norge har gjennomført en såkalt Q-sortering av 48 utsagn som uttrykker ulike erfaringer eller opplevelser knyttet til temaet for undersøkelsen. Disse utsagnene er dannet ved hjelp av en forskningsdesign der teori knyttet til ledelsestilnærming, relasjonsdimensjoner og utvikling er vektlagt. Deltakerne har sortert utsagnene i et mønster som går fra mest enig (+6) til mest uenig (-6), og har gjennom denne sorteringen gitt et bilde av sin subjektive opplevelse knyttet til ledelsen ved skolen og egen utvikling. Ved hjelp av dataprogrammet PQMethod er datamaterialet analysert, og fem ulike faktorer eller syn har kommet frem. De fem faktorsynene er: Faktor 1: «La meg styre min egen utvikling og tid i gjensidig samarbeid. Da blomstrer jeg!», Faktor 2: «Ikke forstyrr meg! Jeg er i god flyt», Faktor 3: «Jeg administrerer jobben min best selv, men se meg gjerne», Faktor 4: «Kan jeg få en pause fra overstyringen?» og Faktor 5: «De pålagte ekstraoppgavene tipper snart lasset». Faktorsynene er til slutt drøftet med utgangspunkt i de funn som er gjort i arbeidet med faktorfortolkningen. Drøftingen tar for seg personlig og profesjonell utvikling, støtte fra ledelsen, rammebetingelser, autonomi og samarbeid med kollegaer, sett i lys av relevant teori. Spesielt teori som retter seg spesifikt mot skoleledelse og skolen som lærende organisasjon og profesjonelt læringsfellesskap trekkes inn som nye perspektiver.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis is to study teachers and their experience of how the school management affects their personal and professional development. The study is a Q-methodological survey, and 24 teachers from different schools in three different counties in Norway have conducted a so-called Q-sorting of 48 statements that express different experiences or feelings related to the topic of the survey. These statements were derived previously using an experimental design based on theories related to management approach, relationship dimensions and development. The participants have sorted the statements in a pattern that goes from agree most (+6) to disagree most (-6) and have through this sorting provided a subjective account of their experience related to the school management and their own development. These data were analysed using PQMethod software, and through this process of analysis five different perspectives or factors were revealed. These five factor views are: Factor 1: «Let me control my own development and time in mutual cooperation. Then I will flourish! ", Factor 2:" Do not disturb me! I am in good flow ", Factor 3:" I manage my job best myself, but feel free to see me ", Factor 4:" Can I get a break from overriding? " and Factor 5: "The imposed extra tasks will soon tip the load". The factor views have finally been discussed based on the findings defined through the process of the data analysis and the factor interpretation. The discussion addresses personal and professional development, support from management, framework conditions, autonomy, and collaboration with colleagues, related to relevant theories. New perspectives are drawn from theories that specifically addresses school management and the school as a learning organization and professional learning community.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtvikling på ulike vilkår Skoleledelsens innflytelse på læreres opplevde utvikling En Q-metodologisk undersøkelse av hvordan lærere opplever at deres personlige og profesjonelle utvikling påvirkes av ledelsen ved skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel