Show simple item record

dc.contributor.advisorNess, Ottar.
dc.contributor.advisorLandrø, Kristin.
dc.contributor.authorLauten, Brage.
dc.date.accessioned2022-07-09T17:23:27Z
dc.date.available2022-07-09T17:23:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182261:14907357
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004433
dc.description.abstractResultater fra studentenes helse- og trivselsundersøkelse indikerer en urovekkende økning i rapportert ensomhet og psykiske plager blant studenter i høyere utdanning. Samtidig rapporterer karriereveiledere knyttet til universitet og høyskoler mangel på kompetanse for å handtere studenters personlige og mer komplekse utfordringer. For å motvirke det de kaller en neoliberalistisk tendens i velferdssystemene, foreslår flere stemmer i forskningsmiljøet å endre verdigrunnlaget slik at mennesket blir satt i fokus. Det pekes på at det psykologiske konseptet mattering kan bidra med et slikt skifte. Mattering er individets opplevelse av at han eller hun betyr noe for andre og at en utgjør en forskjell. Effektene av mattering er mange, og er spesielt knyttet til å forebygge psykologisk stress, ensomhet og marginalisering. For å skape et slikt skifte er det nødvendig at karriereveiledere lærer om mattering. Oppgavens formål var derfor å undersøke hvordan kunnskap om mattering kan bidra til å skape økt bevissthet og utvikling av praksis hos karriereveiledere. Utvalget bestod av tre karriereveiledere som deltok i prosjektet gjennom handlingsorientert aksjonsforskning. Karriereveilederne gikk først gjennom en dialogisk undervisning om mattering, før de gjennomgikk to aksjonssykluser i løpet av fire uker. Dette medførte at karriereveilederne selv styrte prosjektets retning og fokusområder. På denne måten fikk karriereveilederne testet ut mattering i kontekstene de opplevde som viktige i tillegg til at det åpnet opp for refleksjoner over innvirkningen av mattering i deres praksis. Økt bevissthet om mattering avdekte tre utfordringer i møte mellom mattering og karriereveiledernes praksis: rammer og ansvarsfølelse; fokus på saksorientering eller følelser; og uttrykksmåter for mattering. Videre refleksjoner førte til at karriereveilederne inkorporerte mattering i sin eksisterende praksis ved å identifisere hvilke områder hvor mattering best kom til uttrykk i møte med studentene. Resultatet var at mattering i hovedsak ble avgjort av uttrykksmåter i kommunikasjonen mellom karriereveilederne og studentene. Autentiske tilbakemeldinger og autentisk tilstedeværelse ble trukket frem som viktige grep for å gi uttrykk for mattering i møte med studenter. Karriereveiledernes frihet til valg av praksis, gjør at det er gode muligheter for å inkorporere bevissthet om mattering i deres praksis. For å gjøre dette var det viktig for karriereveilederne å gjøre konseptet til sitt eget, slik at de kunne vise studentene at de er betydningsfulle på en genuin måte. For å vite hvordan de best kan fasilitere opplevelsen av mattering i veiledningstimene sine, må karriereveilederne selv være bevisst hvordan mattering oppleves for dem. Som følge av dette trakk karriereveilederne inn betydningen av mattering i arbeidsmiljøet og det ble identifisert et behov for psykologisk trygghet, hvor psykologisk trygghet i større grad muliggjorde opplevelsen av mattering enn mangel på psykologisk trygghet. Økt bevissthet og utvikling av praksis er ikke noe som skjer av seg selv. I dette tilfellet var utviklingsprosessen en langsgående prosess, avhengig av dedikert tid til å reflektere over erfaringer og åpenhet fra karriereveiledernes side. Resultatet av økt kunnskap om mattering var at karriereveilederne opplevde annerledes og sterkere relasjoner til studentene. Bevissthet rundt mattering skapte økt kohesjon i veilederteamet sammen med økt motivasjon og energi. Samtidig krevde det mye energi å alltid være bevisst mattering, i hvert fall før det ble en internalisert del av praksisen til karriereveilederne.
dc.description.abstractResults from the students' health and well-being survey indicate a disturbing increase in reported loneliness and mental illness among students in higher education. At the same time, career counselors related to universities and colleges report a lack of competence to handle students' personal and more complex challenges. To counteract what they call a neoliberal tendency in welfare systems, several voices in the research community propose a shift in the values in welfare systems, so that the individual are put in focus. It is pointed out that the psychological concept of mattering can contribute to such a shift. Mattering is the individual's experience that he or she matters to others and that one makes a difference. The effects of mattering are many, and are especially related to preventing psychological stress, loneliness, and marginalization. To create such a shift, it is necessary for career counselors to learn about mattering. The purpose of the thesis was therefore to investigate how knowledge about matting can contribute to creating increased awareness and development of practice among career counselors. The participants consisted of three career counselors who participated in the project through co-operative inquiry action research. The career counselors first went through a dialogical teaching on mattering, before going through two action cycles over the course of four weeks. This meant that the career counselors themselves controlled the project's direction and focus areas. In this way, the career counselors tested mattering in the contexts they perceived as important, in addition to opening for reflections on the impact of mattering in their practice. Increased awareness of mattering revealed three challenges in the encounter between mattering and the career counselors' practice: framework and sense of responsibility; focus on case orientation or emotions; and ways of expressing mattering. Further reflections led the career counselors to incorporate mattering into their existing practice by identifying which areas where mattering was best expressed when interacting with students. The result was that the experience of mattering was mainly decided by ways of expression in the communication between the career counselors and the students. Authentic feedback and authentic presence were highlighted as important measures to express matting in meetings with students. The career counselors' freedom to choose practice means that there are good opportunities to incorporate awareness of matter in their practice. To do this, it was important for the career counselors to make the concept their own, so that they could show the students that they are significant in a genuine way. To know how they can best facilitate the experience of mattering in their tutoring classes, the career tutors themselves must be aware of how mattering is experienced for them. As a result, the career counselors emphasized the importance of mattering in the work environment and a need for psychological safety was identified, where psychological safety enabled the experience of mattering to a greater extent than the lack of psychological safety. Increased awareness and development of practice is not something that happens by itself. In this case, the development process was a long-term process, depending on dedicated time to reflect on experiences and openness on the part of the career counselors. The result of increased knowledge about mattering was that the career counselors experienced different and stronger relationships with the students. Awareness about mattering created increased cohesion in the counsellor team together with increased motivation and energy. At the same time, it required a lot of energy to always be consciously mattering, at least before it became an internalized part of the practice of the career counselors.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Det er ikke nødvendigvis en selvfølge å føle seg betydningsfull" - Handlingsorientert aksjonsforskning med fokus på mattering i karriereveiledning, og utvikling av karriereveilederes kompetanse og praksis gjennom langsgående refleksjonsprosesser
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record