Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøiseth, Marikken
dc.contributor.advisorHermansen, Mari
dc.contributor.authorJohannessen, Rebekka Sofie Bardal
dc.date.accessioned2022-07-09T17:22:54Z
dc.date.available2022-07-09T17:22:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114623423:22626670
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004422
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg en menneskesentrert tilnærming hvor jeg skal designe et digitalt verktøy for forebygging av tannlegeskrekk blant barn og skape positive assosiasjoner til tannlegen. Resultatet skal være et forslag til et nytt digitalt verktøy for SINTEF og TkMidt, som samarbeider om innovasjonsprosjektet «Tjenesteinnovasjon for Trygge Barn i Tannbehandling» (T-TBIT). Gjennom en fleksibel dobbel diamant som designprosess, har forskningen funnet innsikt om hvordan man skal designe et digitalt verktøy rettet mot forebygging av tannlegeskrekk og skape trygghet. Tannhelsetjenesten (tannlege, tannlegespesialister, tannpleiere, tannhelsesekretærer), barn og foresatte har vært involvert i innsiktsarbeidet. Forskningen resulterer med en klikkbar prototype som tydeliggjør informasjonsformidling gjennom å fortelle barn hva som foregår i tannbehandling og lære om utstyrene. Formålet er at barn skal oppleve tannlegen oppleves som mindre farlig, og føle seg bedre forberedt på tannbehandlingen. Betraktningene og hensynene som er tatt i oppgaven kan fungere som veiledning for beslutninger som må tas dersom man skal lage et virkelig digitalt verktøy. Oppgaven konkluderer at digitale verktøyet kan være et effektivt tiltak for barn med tannlegeskrekk, og nyttig for tannhelsetjenesten og dens behandlinger. Masteroppgavens, prosjektets planlegging og litteraturanmeldelse ble utført i emnene Research Prosject Plannning (IMT4885) og Specialization In Interaction Design (IMT4898) høsten 2021. Resten av masteroppgaven og prosjektetet ble fullført i vårsemesteret 2022. Nøkkelord: design, menneskesentrert design, tannlegeskrekk, forebygging, tannhelse, digitale verktøy.
dc.description.abstractThis master’s thesis takes on a human-centered approach where I will design digital tool to reduce dental fear among children and create positive association towards the dentistry. The result is a proposal for a new digital tool for SINTEF and TkMidt, which are collaborating on the innovation project «Tjenesteinnovasjon for Trygge Barn i Tannbehandling» (T-TBIT). Using a flexible double diamond design process, the research has provided insight into how one can design a digital tool that aims to prevent dental fear and create safety for children in dentistry. The dental health service (dentist, dental specialists, dental nurses, dental health secretaries), children and parents have been involved to provide the insight for thesis. The research results in a clickable prototype that clarifies the dissemination of information by informing children of the process of dental treatment and learning about the equipment. The purpose is to improve children’s experience of the dentist less dangerous, and to feel better prepared for the dental treatment. The considerations taken in this thesis can serve as a guide for decisions that must be taken if one is to create a real digital tool. The thesis concludes that the proposal of the digital tool in the thesis could be an effective measure for children with dental fear, and useful for the dental health service and its treatments. The master’s thesis, project planning and literature review were carried out in the courses Research Prosject Plannning (IMT4885) and Specialization In Interaction Design (IMT4898) autumn of 2021. The rest of the master’s thesis was completed in the spring semester 2022. Keywords: design, human-centered design, dental fear, prevention, dental health, digital tools.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign av digitalt verktøy for å forebygge tannlegeskrekk blant barn i tannhelsetjenesten
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel