dc.contributor.advisor | Wu, Di | |
dc.contributor.author | Eikås, Ulrik Auflem | |
dc.contributor.author | Rajan, Apimanju | |
dc.contributor.author | Hagen, Mathias | |
dc.contributor.author | Nauf, Herman Svae | |
dc.date.accessioned | 2022-07-09T17:22:07Z | |
dc.date.available | 2022-07-09T17:22:07Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:109405592:110322676 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3004396 | |
dc.description.abstract | Etter den store avdekkingen av feil på rekkverk langs veiene i 2019, erkjente Statens
vegvesen manglende tilsynsrutiner. Kort tid etter startet iSi AS et innovasjonsprosjekt
for å effektivisere og forbedre inspeksjonsrutinene.
Denne oppgaven gir et innblikk i tilnærmingen og metoden for utviklingen av nettsiden
som brukes for å visualisere iSi sine behandlede data.
Hovedmålet knyttet til oppgaven er å utvikle et nettbasert interaktivt kart for å vise
dataene iSi har samlet inn. Noen av nøkkelfunksjonene inkluderer filtrering, søking
og en avansert presentasjon av de faktiske dataene. Hovedbrukerne av nettstedet er
vegeiere og Statens vegvesen. Brukervennlighet har vært en høy prioritet, dette gir
mulighet for en mer effektiv prosess, tilgjengelig for alle.
For å lage nettsiden anvendte vi SCRUM-metodikk, som betyr møter med kunden
annenhver uke og daglige standup-møter med gruppen. Nettstedet ble utviklet med
Angular ved å bruke TypeScript-språket. Biblioteket Leaflet ble brukt til å vise det
interaktive kartet.
Under de bi-ukentlige møtene ga oppdragsgiver nyttige tilbakemeldinger og bedre
innsikt i hva brukerne ønsker av funksjonalitet. Dette bidro til å lede utviklingen av
nettstedet i riktig retning, og lot oss engasjere oss i brukerens faktiske behov.
Det ble planlagt strukturerte tester med flere deltakere fra Statens vegvesen, samt
en annen gruppe som testet brukeropplevelsen.
Denne løsningen vil ha positiv innvirkning på både miljø og samfunn på mange måter.
Ved å bruke vår løsning vil kvalitetskontrollen av rekkverk bli en mer kostnadseffektiv
prosess. Denne løsningen vil også være til fordel for miljøet, på grunn av redusert
behov for biler og menneskelige ressurser. Relevante FN-mål er mål 9, mål 8 og mål 17.
Gruppen var i stand til å lage et interaktivt kart ved å bruke rammeverket, bib-
lioteket og språket nevnt tidligere. Et av hovedtrekkene fra dette prosjektet har
vært viktigheten av et strukturert SCRUM-team. De planlagte møtene og sprintgjen-
nomgangene har vært svært nyttige for utviklingen av nettstedet. | |
dc.description.abstract | After the major uncovering of faults on railings along the roads in 2019, The Norwegian
Public Roads Administration acknowledged the lack of inspection routines. iSi started
an innovation-project shortly after to streamline and improve the inspection routines.
This thesis provides an insight to the approach and method for the development of
the website used to visualize iSi’s processed data.
The main objective tied to the problem is developing a web-based interactive map to
display the data iSi has gathered. Some of the key features include filtering, searching
and an advanced presentation of the actual data. The main users of the website are
road owners and The Norwegian Public Roads Administration. Ease of use has been
a big priority, this allows for a more efficient process, accessible for everyone.
To create the website we employed the SCRUM project management, meaning bi-
weekly meetings with the client, and daily standup-meetings with the group. The
website was developed with Angular using the TypeScript language. The library Leaf-
let was used to display the interactive map.
During bi-weekly meetings, the client provided useful feedback and a better insight
as to what the users will need in terms of functionality. This helped in guiding the
website in the right direction, and let us engage with the user’s actual needs.
Structured tests were planned with multiple participants from The Norwegian Public
Roads Administration, as well as another group testing the user experience.
This solution will have positive impact on both the environment and society in many
ways. By using our solution, the quality control of railings will be a more cost-effective
process. This solution will also benefit the environment, because of the reduced need
of cars and human resources. Relevant UN goals are goal 9, goal 8 and goal 17.
The team was able to create an interactive map by utilizing the framework, library
and language mentioned previously. One of the main takeaways from this project has
been the importance of a structured SCRUM-team. The planned meetings and sprint
reviews have been very useful for the progression of the web-site. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Proposed interactive platform for visualizing collected data on road railings for iSi AS | |
dc.type | Bachelor thesis | |