Interaktivt Quiz-Verktøy
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004393Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne oppgaven er det utviklet et quizverktøy som forbedrer informasjonsflyten mellom undervisere og studenter sammenlignet med tilgjengelige alternative verktøy. Når lærere skal bruke quizer som undervisningsressurser støter de ofte på en utfordring som begrenser nyttigheten av formatet. De to eksisterende strategiene for å lage quizer er å definere konkrete spørsmål som kan karaktersettes automatisk eller definere åpne spørsmål som må rettes manuelt av undervisere. Begge disse kommer med sine egne ulemper. Automatisk graderte spørsmål er begrenset i hvor komplekse de kan være, som gjør quizer basert på dem mindre nyttige som læringsverktøy. Åpne spørsmål med langsvar-muligheter er å foretrekke, men quizverktøy som tillater dette har lite til ingen støtte for å hjelpe lærere med å rette studentsvar så raskt som mulig. IIR, som er NTNUs institutt for IKT og realfag har behov for et quizverktøy som gjør det lettere for lærere å gi tilbakemeldinger til studentene, samtidig som det gjør tilbakemeldingene lett synlig for studentene. Løsningen i denne oppgaven tilbyr de samme grunnleggende funksjonene som andre quizverktøy, men har i tillegg et ekstra fokus på å gjøre det så enkelt som mulig for lærere å gi fortløpende tilbakemeldinger som kan leses så fort som mulig av studenter. Løsningen leveres i form av en web-applikasjon som kan brukes som et quizverktøy, sammen med en tilhørende database og REST-API server applikasjon. I web-applikasjonen kan brukere lage, redigere, gradere og svare på quizer basert på om de er lærere eller studenter. Bruker og applikasjonsdata blir lagret i databasen ved hjelp av REST serveren som prosesserer og videresender forespørsler fra klientsiden av applikasjonen. This project encompasses a developed quiz-tool which improves the information flow between professors and students compared to alternative tools. When teachers create quizzes that are to be used as learning resources they often stumble into a challenge which limits the usefulness of quizzes. The two existing strategies for creating quizzes are either defining concrete questions which can be automatically graded or defining open questions which must be manually graded by professors. Both come with their own disadvantages. Automatically graded questions are limited in how complex they can be, which makes quizzes that are based upon them less useful as learning tools. Open questions with long-text support are to be preferred, but quiz tools that implement this have little to no functionality which helps professors grade student answers as quickly as possible. IIR, which is NTNU’s institute for ICT and science has a need for a quiz-tool which simplifies the process of giving feedback to students as well as making this feedback easily viewable by students. The solution in this project offers the same basic functionality as other quiz-tools, but also makes it easier for teachers to give quick feedback to students which can be viewed as soon as possible.The solution is submitted in the form of a web-based application which can be used as a quizzing-tool, together with a database and REST-API server application. Using the web-application users can define, edit, grade and answer quizzes based on whether they are professors or students. User and application data is saved in the database by routing requests from the client side of the application through the REST server which processes the received information before forwarding it to the database.