Show simple item record

dc.contributor.advisorGoring, Paul
dc.contributor.authorSafer, Aida-Sakina
dc.date.accessioned2022-07-09T17:20:09Z
dc.date.available2022-07-09T17:20:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106682281:38100160
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004344
dc.description.abstractWilliam Shakespeare sin klassiske tragedie 'Othello' har vert midtpunkte i mange kritiske litterære diskusjoner siden den første forestillingen i 1604 grunnet sin komplekse og nyanserte framstilling av menneske. Denne oppgaven fokuserer på offentlighetens mottakelse av Shakespeare sin magnetiske represantasjon av raseidentitet og prøver å oppdage om en lineær evolusjon av oppfatninger er til stede gjennom teaterstukkets historie og de kritiske papirene som følger med. Ved å analysere en variasjon av ulike artikler skrevet av akademikere fra 1700-tallet og opp til i dag, er det mulig å danne et større historisk bilde, samt bedømme en endring i oppfatningene av 'Othello' og hovedrollens raseidentitet over tid. De kritiske papirene evaluert er delt i to kategorier (tradisjonel og moderne, som foreslått av Azmil M. Zabidi i sin artikkel som sammenlikner to tiår med med kritiske artikler om 'Othello') basert på faktorer som bidrar i de ulike oppfatningene. Resultatene demonstrerer en tydelig endring i oppfatning over tid ettersom tradisjonelle artikler forsøker å ignorere temaet om rase eller avvise troverdigheten til stykke grunnet dens representasjon av fargede mennesker. Dette står i kontrast med det moderne perspektivet som alltid anerkjenner rase og implikasjonene som følger, selv om dette ikke er fokuset av artiklene.
dc.description.abstractWilliam Shakespeare’s classic tragedy ‘Othello’ has been the focal point of a large variety of critical literary discussions since its first performance in 1604 due to its complex and nuanced portrayal of humanity. This thesis focuses on the public’s reception to Shakespeare’s magnetic representation of racial identity and aims to discover if a linear evolution in perception occurs throughout the play’s performance history and the critical literary discussions attached to it. By analyzing a variety of reviews and articles written by academics ranging in time from the seventeenth century all the way to the contemporary world, we are able to paint a larger historical picture as well as determine the existence of an evident change in the perceptions of 'Othello' and its protagonist’s racial identity over time. The critical reviews analyzed are split into two categories (Traditional and Modern, as suggested by Azmil M. Zabidi’s 1990 research comparing two decades of Othello criticisms) based on the factors contributing to their perceptions. The results demonstrate an evident alteration of perception over time as traditional reviews either attempt to ignore the theme of race altogether or reject the play’s believability due to representations of people of color. In contrast to the modern perspective always acknowledging race and its implications even when it is not the particular focus of the review.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleOthello, Racial Themes and Public Reception: Analysis of literary criticisms since its release
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record