Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStormo, Arne
dc.contributor.advisorSvendsen, Bodil
dc.contributor.authorHågensen, Jonas
dc.date.accessioned2022-07-08T17:22:43Z
dc.date.available2022-07-08T17:22:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112394240:37793847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004271
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt hvilke aspekter som har gjort seg gjeldende ved bruk av disseksjon i naturfag. Dette er gjort gjennom å besvare følgende forskningsspørsmål: Hvilke etiske problemstillinger kan melde seg ved bruk av disseksjon i undervisningssituasjoner? Hvordan påvirkes læringsbehovet ved bruk av disseksjon som metode? Bakgrunnen for studien var for meg et ønske om å undervise praktisk og utforskende naturfag for elever i skolen med disseksjon som arbeidsmåte. Av den grunn ble målet for studien å -se hvilke aspekter som gjør seg gjeldende i undervisningen, og hva som er interessante å forske på. Det ble utført tre deltagende observasjoner der jeg og en lærer begge underviste elever med disseksjon for første gang. Det ble gjennomført gruppeintervju med medisinstudenter, som har erfaring i disseksjonsundervisning for medisinstudenter. Datamaterialet ble analysert gjennom en tematisk analyse og det ble tolket hvilke aspekter som gjorde seg gjeldende i empirien. Oppgaven anvender Deweys (1938) og Vygotskys (1978) teorier rundt læring. Dette er - og knyttet opp mot Knain og Kolstø (2019) sin utforskende og praktiske naturfagdidaktikk. Dette er igjen sett opp mot rammeverket til den gjeldende læreplanen (LK20), om premisser for naturfagundervisning i skolen. Resultatene fra studien viser at etikk og læringsbehov er aspekter som gjør seg gjeldende i undervisning med disseksjon som metode. Blant annet tyder resultatene på at det kan være fordelaktig å forberede elever og foreldre i forkant av undervisningen. Videre bør også den etiske dimensjonen komme tydelig frem gjennom undervisningen, også med tanke på valg av arter som blir dissekert. Læringsbehov kom også frem som et aspekt som gjorde seg gjeldende. Herunder ligger gode teoretiske forberedelser, og bruk av disseksjonsvideo virker spesielt fordelaktig. Sammen med dette vil bruk av ulikt utstyr, som mikroskop, kunne virke positivt på elevene og samhandlingen mellom dem. Avslutningsvis vil det å tilpasse undervisningen for den enkelte gruppe, og støtte gruppen og være et stillas gjennom arbeidet.
dc.description.abstractIn this study, I have investigated which aspects have been used in the use of dissection in science. This is done by answering the following research questions: What ethical issues may arise when using dissection in teaching situations? How is the need for learning affected by the use of dissection as a method. The background for the study was a desire to teach practical and inquiry-based science for students in school with dissection as a way of working. For this reason, the aim of the study was to see which aspects were relevant in teaching and are interesting to research. Three participatory observations were made where I and a teacher both taught students through dissection for the first time. Group interviews were conducted with medical students who have taught dissection for other groups of medical students. The data material was analyzed through a thematic analysis where the relevance of different aspects were interpreted in the participatory observations and the group interview. The thesis was mainly answered in the light of Dewey's (1938) and Vygotsky's (1978) learning theories and linked to Knain and Kolstø's (2019) inquiry-based and practical science didactics. This is again seen in the light of the current curriculum’s (LK20) framework regarding how science should be taught in schools. The results from the study show that ethics and learning needs are aspects that apply in teaching with dissection as a method. Among other things, the results suggest that it can be beneficial to prepare students and parents in advance of the teaching. Furthermore, the ethical dimension should also be made clear through the teaching, also with regard to the choice of species that are dissected. Learning needs also emerged as an central aspect which includes good theoretical preparations, with the use of video seeming particularly beneficial. Along with this, the use of different equipment, such as a microscope, could have a positive effect on the students and the interaction between them. Finally, it will adapt the teaching for the individual group, and support the group and be a scaffold through the work.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDisseksjon i naturfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel