Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjordal, Ingvil
dc.contributor.authorBørgesen, Tonje
dc.date.accessioned2022-07-08T17:22:41Z
dc.date.available2022-07-08T17:22:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112400045:30485072
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004269
dc.description.abstractTemaet for denne studien er rasisme i skolen, med fokus på elevers erfaringer med rasisme og hvordan de opplever at skolen følger opp disse. Skolen skal være en trygg og inkluderende arena som fremmer helse, trivsel og læring for alle elever. Likevel viser en ny rapport fra Unicef (2022) at en av tre ungdommer opplever rasisme på grunn av sitt utseende, hvor flesteparten av tilfellene skjer i skolen. Det legges i denne oppgaven til grunn at skolen er en viktig arena for forebyggingen av diskriminering og rasisme, hvor antirasistisk undervisning spiller en sentral rolle. Studien har et kvalitativt forskningsdesign som er forankret i fenomenologiske prinsipper. Jeg har brukt metodene kvalitativ spørreundersøkelse og fokusgruppeintervju for å undersøke en større gruppe elevers fortellinger om rasisme. Dette er gjort med utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke erfaringer har elever på 7. trinn med rasisme, og hvordan opplever de skolens arbeid mot rasisme? Studiens hovedfunn viser hvordan mange av elevene opplever rasisme som en del av hverdagen sin, både på skolen og fritiden. Rasismen de opplever kommer ofte til uttrykk gjennom ytringer og handlinger basert på synlige trekk og gjennom diskriminering som skaper et skille mellom mennesker og en gruppering i «oss» og «dem». Det kommer frem at elevene i stor grad opplever hverdagsrasisme. Et annet funn som kommer frem i studien er knyttet til elevenes opplevelser av skolens arbeid mot rasisme. De har ulike opplevelser av rasismeundervisningen og dens innhold, men er forholdsvis enige om skolens oppfølging og håndtering av rasistiske hendelser. Elevene uttrykker at dette arbeidet er varierende og ikke tilstrekkelig i forhold til deres behov. På bakgrunn av elevenes erfaringer med rasisme, er formålet med masteroppgaven å styrke yngre elevers stemmer og perspektiv i diskusjonen om rasisme i skolen. Jeg ønsker gjennom denne oppgaven å presentere hvordan antirasistisk undervisning er et viktig verktøy i forebyggingen mot rasisme i skolen, hvor elevenes opplevelser bør vektlegges. Sentralt i dette arbeidet har vært å se studiens funn i lys av teori om blant annet rasisme, antirasistisk undervisning, frigjøringspedagogikk og elevers behov for anerkjennelse, tilhørighet og trygghet.
dc.description.abstractThe theme of this master’s thesis is racism in school, with focus on students’ experiences with racism and how they experience the school following these up. The school shall be a safe and inclusive arena that promotes health, well-being and learning for all students. Nevertheless, a new report from Unicef (2022) shows that one-out-of-three young people experience racism because of their appearance. Most of the cases happen at school. This thesis is based on school as an important arena for the prevention of discrimination and racism, where anti-racist education plays an important role. The study has a qualitative research design, which is rooted in phenomenological principles. I have used qualitative survey and focus group interview as methods to study a larger group of students’ narratives about racism. This is done based on the following thesis question: What experiences do 7th grade students have with racism, and how do they experience their schools’ work against racism? The main findings of this study show how the students experience racism as a part of their everyday life, both at school and in their spare time. The racism they experience is often an expression of statements and actions based on visible features. It also shows as discrimination that creates a distinction between people and a groping in “us” and “them”. It turns out that the students largely experience everyday racism. Another finding of the study is related to the students’ experiences of how the school is working against racism. They have different experiences of the education about racism, but on the other hand, they agree on how the school follow up and manage different racist incidents. The students express how this work is varied and not sufficient in relation to their needs. Based on the students’ experiences with racism, the purpose of this master’s thesis is to strengthen young students’ voices and perspectives in the discussion about racism in school. Through this thesis, I intend to present anti-racist education as an essential tool in the prevention of racism in school. The students’ experiences should be emphasized. Central to this work has been to see the findings of this study in the light of theory related to racism, anti-racist education, liberation pedagogy and students’ need of recognition, belonging and safety.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers fortellinger om rasisme En kvalitativ studie av hvilke erfaringer elever på 7. trinn har med rasisme
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel