Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiring, Kristian
dc.contributor.authorStorheil, Trude Tanke Steiro
dc.date.accessioned2022-07-08T17:22:19Z
dc.date.available2022-07-08T17:22:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182261:64271479
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004250
dc.description.abstractMed utgangspunkt i et arbeidsliv som er preget av rask og kontinuerlig vekst i en globalisert verden, blir det evident at bedrifter må ha et fokus på hva de må gjøre for å fremme sine mål. De fleste bedrifter har behov for ansatte som er villig til å jobbe effektivt og godt for å fremme bedriftens mål. Dette har gjort det interessant å se nærmere på hvordan fokuset på dette er. Målet med denne studien er å gå mer i dybden på hva ansatte trenger og setter pris på i en arbeidssetting. Intensjonen er å komme med visse fenomener som medarbeidere trenger for å oppleve motivasjon på arbeidsplassen. For å utforske dette i dybden er problemformuleringen «hvordan oppleves motivasjon på arbeidsplassen?» utarbeidet. Problemformuleringen skal gi et innblikk i hvordan opplevelse av motivasjon ansatte har, og hvilken rolle den har på deres innsats. For å belyse problemformuleringen er det dratt inn et teoretisk rammeverk. Dette teoretiske rammeverket består av tidligere litteratur og forskning som er gjort på motivasjon og som ble ansett som passende i denne studien. Noen av teoriene som ble tatt med er indre motivasjon, selvbestemmelsesteorien, sosial bytteteori, behov for tilhørighet, Herzbergs tofaktorteori og nærmere inn på arbeidsmiljø. Teoriene og litteraturen ble inkludert fordi de har relevante perspektiver på motivasjon, og kan komme med et viktig grunnlag for denne studien. Gjennom kvalitative halvstrukturelle intervju ble det satt opp fire intervju med fem informanter. Det betyr at et intervju foregikk med to informanter sammen. Alle informantene hadde fulltidsarbeid, og kom med beretninger om erfaringer de hadde med opplevelsen av motivasjon. Ved behandling av datamaterialet ble det tatt inspirasjon fra fenomenologien, og gjennomført en tematisk analyse. Hele prosessen hvor datamaterialet ble behandlet ble visse valg i forskningen tatt i betraktning. Valg for å opprettholde anonymitet og kvaliteten på forskningen ble hele tiden vurdert. Gjennom den tematiske analysen var det tre hovedfunn som kom frem. Ved å analysere intervjuene og tolke funnene i lys av fenomenologien ble de tre hovedtemaene: autonomi, relasjoner, og organisasjon funnet. Ved flere gjennomganger av intervjuene var det disse tre temaene fremsto som betydelige. Flere andre funn kom også frem, men det var disse tre som ble tolket som mest relevant. For å se om funnene i studien var troverdige ble det sett opp mot det teoretiske rammeverket. For å gjøre dette på en oversiktlig og ryddig måte ble det utarbeidet 3 spørsmål. Disse var: Hvordan oppleves autonomi; hvordan påvirker menneskene på arbeidsplassen motivasjonen; og hvordan kan bedriften gjøre sitt for å fremme motivasjonen. Disse tre spørsmålene var med på å trekke inn teorier og se det opp mot hovedtemaene. Gjennom studien kom det frem flere perspektiver og syn på hvordan motivasjon oppleves på arbeidsplassen.
dc.description.abstractBased on the fact that work-life is characterized by rapid and continuous growth in a globalized world, it becomes clear that companies must focus on their role to promote the goals of the company. Most companies need employees who are willing to work efficiently and well to advance their business goals. This made it interesting to take a closer look at how the focus on this is. The goal of this study is to go in-depth on what employees need and appreciate in a work setting. The intention is then to develop a broader view of how this can benefit companies by focusing on employee needs. To explore this in-depth, the research question “how is motivation experienced in the workplace?” was prepared. The research question should provide an insight into how the experience of motivation plays a role in how employees thrive and how much effort they want to give to the company. To shed some light on the research question a theoretical framework was created. The theoretical framework consists of previous literature and research on motivation and was considered appropriate for this study. Some of the theories that were included are intrinsic motivation, self-determination theory, social exchange theory, need to belong theory, Herzberg’s two-factor theory, and looking a bit closer at the work environment. These theories and literature were included because they have important views on motivation, and can bring a foundation to this study. Through qualitative semi-structural interviews, four interviews were set up with five informants, so one interview took place with two informants together. All the informants had to work every day and shared stories and experiences of motivation. Furthermore, through the processing of the data material, inspiration was drawn from phenomenology, and a thematic analysis was carried out. In the process where the data material was processed, certain choices in the research were taken into account. Choices to maintain anonymity and quality of research were constantly considered. When it came to the thematic analysis, three main findings emerged. By analyzing the interviews and interpreting the findings in the light of phenomenology, the three main themes were autonomy, relations, and organization. Through several reviews of the interviews, it was these three themes that were interpreted as important and emphasized by the informants to experience motivation. To see if the findings in the study appeared to be credible, it was seen in the light of the theoretical framework. To do this in a clear and orderly manner, three questions were developed. These three questions were: How is autonomy experienced; how do the people in the workplace affect motivation; and how can the company do its part to promote motivation. These three questions helped see the theory and main themes up against each other.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMotivasjon på arbeidsplassen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel