Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoald, Gunhild Marie
dc.contributor.authorEide, Erlend
dc.date.accessioned2022-07-08T17:22:18Z
dc.date.available2022-07-08T17:22:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182261:23021173
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004249
dc.description.abstractI denne kvalitative undersøkelsen har jeg studert tre studenters opplevelser med musikk i relasjon til livskvalitet. Problemstillingen var «hvordan oppleves musikk å ha betydning for livskvalitet blant studenter, og hvordan kan kunnskap om dette anvendes av rådgivere for studenter?». For å få kunnskap om deres opplevelser ble det gjennomført semistrukterte intervju som tok utgangspunkt i deres erfaringer med musikk og hvordan de opplevde at det hadde betydning for hvordan de hadde det. Intervjuene ble analysert på bakgrunn av tilnærmingen «Interpretative Phenomenolical Analyisis» (IPA) som kombinerer hermeneutikk, fenomenologi og ideografi. Hovedfunnene i analysen kan oppsummeres i tre hovedtemaer: 1) musikk og utforskning av tanker og følelser 2) musikk og håndtering av følelseslivet og 3) relatere til andre gjennom musikk. Det første tema knyttes til meningsaspektet ved livskvalitet, det andre tema knyttes til både positive følelser og engasjement, mens det tredje tema er forbundet med betydningen av mellommenneskelige relasjoner for livskvalitet.
dc.description.abstractIn this present qualitative study, I have investigated three Norwegian students’ experiences with music in relation to wellbeing. The research question was as following: «How is music perceived to have an impact on wellbeing among students, and how can knowledge about this be applied for student counselling?». In order to gain knowledge about the students’ experiences, I conducted three semi-structured interviews. The interviews were based on open questions regarding their experiences with music generally, and how they perceived music to have an impact on their wellbeing. The interviews were analysed based on the methodology of Interpretative Phenomenological analysis (IPA), which combines hermeneutics, phenomenology and ideography. The main findings can be summarized in three main themes: 1) music and exploration of thoughts and feelings 2) music and coping with emotional life, and 3) relating to others through music. The first theme is linked to the meaning aspect of wellbeing, the second theme is linked to both positive emotions and engagement, while the third theme is associated with the importance of interpersonal relationships for wellbeing.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Musikk lar meg føle følelser som jeg ikke klarer å uttrykke med ord engang»: En kvalitativ studie av tre studenters opplevelser med musikk i lys av livskvalitet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel