Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReams, Jonathan
dc.contributor.authorTeesdale, William
dc.date.accessioned2022-07-08T17:22:15Z
dc.date.available2022-07-08T17:22:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182261:24099902
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004247
dc.description.abstractDet er mye forskning som ser på manglene ved studenters livskvalitet. Disse studiene har ofte blir gjort i form av større kvantitative undersøkelser som har undersøkt hvordan studenter har det. I feltet har det vært et negativt fokus, og manglende forskning på hvordan man skal forbedre studenters livskvalitet. Det er også en mangel på forskning som ser på studenters livskvalitet fra et mer komplekst og systematisk perspektiv. I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan studenter i Trondheim opplever livskvalitet og hvordan de involverte i In My Experience-workshopene har gått frem for å forbedre studenters livskvalitet. Forskningsspørsmålet ble utforsket og besvart gjennom observasjon av workshops som In My Experience holdt for å komme frem til tiltak for å forbedre studenters livskvalitet. Til stede i disse workshopene var deltakere, fasilitatorer og konsulenter. Litteraturgjennomgang og teorikapittelet i denne masteroppgaven består av tidligere forskning og teori om studenters livskvalitet, og teori knyttet til prosessen i workshopene. Den tidligere forskningen og teorien jeg benyttet meg av, hjalp meg å diskutere og besvare funnene mine. Funnene viste at mattering, psykologisk trygghet, social desirebility bias, personas, groupthink, og valg av deltakere spilte en viktig rolle i workshop-prosessene. Hvordan workshopene var designet og gjennomført spilte også en sentral rolle i hvordan resultatene i workshopen ble. Tidsrammen påvirket prosessen i workshopene og hva som ble lært om prosessen. Funnene viste at studenters livskvalitet blir påvirket av en følelse av sosial mattering, akademisk mattering, stress, press, forventinger og utfordringer. Det er viktig å tenke på hvordan studentene blir representert i prosessen og i skapelsen av tiltak, men også hvordan mangfoldet av studenter blir representert i skapelsen av tiltak for å forbedre studenters livskvalitet. Faktorene relatert til studenters livskvalitet påvirker hverandre og har gjensidige forhold. Forbedring av studenters livskvalitet er en kompleks utfordring. Det krever at de involverte partene jobber på en kompleks måte som er passelig for domenet. Tiltakene som kom ut av workshopene var: Sosial kurator, Kræsjkurs i læringsmiljø for forelesere og førsteårsstudentsmentorer.
dc.description.abstractMuch research looks at students’ lack of quality of life; this research has often come in the form of extensive surveys gathering data on how students are feeling. In the research field, there has also been a focus on factors influencing the quality of life, and research on promoting students’ quality of life has been lacking. There is also a lack of research that looks at students’ quality of life from a more complex and systematic perspective instead of just an individualized view. In this master thesis, I have looked at how students in Trondheim experience quality of life and how the people involved in the In My Experience workshop processes have gone about understanding the underlying issues better and promoting students’ quality of life. The research question was investigated by observing workshops held by In My Experience to develop interventions to improve students´ quality of life. These workshops consisted of participants, facilitators, and consultants. The literature review chapter of this thesis consists of previous research on students’ quality of life. The theory chapter of this thesis consists of theory about students’ quality of life and theory about other aspects related to the process of the workshops. The literature and theory were used to discuss and answer the findings observed and analyzed in this research project. The findings showed that mattering, psychological safety, biases, personas, groupthink, and selection of participants played a key role in the workshop process. The design of the workshops was also essential to bring about these states in the group, further positively influencing the results from the workshop. It’s essential to manage time constraints and learning to create a quality process. Furthermore, it was found that students’ quality of life is influenced by a feeling of social mattering, academic mattering, stress, pressure, expectations, and challenges. It’s important to regard the representation and influence of students in the process of the project but also focus on the diversity of different students while creating interventions for quality of life. The factors related to students’ quality of life are interrelated and affect each other. Students’ quality of life is a complex issue that demands that the involved parties work in a complex way to match the domain. The interventions that resulted from the workshops were: Social curator, a crash course in the learning environment for lecturers, and first-year student mentors.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleImproving Students’ Quality of Life Seen Through a Content and ProcessOriented Perspective
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel