Reagan: President, skuespiller og avisenes mann -En analyse av Ronald Reagans politikk og avisdekning med fokus på valgkampen 1984
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004236Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Reagans forhold med mediene blir av mange i dag feiloppfattet. Denne oppgaven viser hvordanReagans politikk ble gjenspeilet i media. De tre saksområdene økonomi, utenrikspolitikk ogverdipolitikk preget Reagans presidentskap. I valgkampen 1984 havnet alle tre på avisenesdagsorden. Resultatet var at Reagan fikk dekning for sin politikk og den ble rapportert tydelig iavisene. Avisene ga også mye spalteplass til hans motstander, Walter Mondale, men ikkeinnenfor saksområder hvor Mondale hadde høy troverdighet.
Konklusjonen i oppgaven er at gjennom å fokusere tungt på økonomi i sin første periode sompresident, oppnår Reagan stor troverdighet. Denne troverdigheten blir reflektert av avisene ogbefolkningen. Økonomi er et emne som også strekker seg inn i de andre politikkområdene somblir diskutert i oppgaven. Spesifikke politikk som blir diskutert er skatteøkninger, budsjettgrunnlovstillegget,SDI/Star Wars, forhandlinger med Sovjet og hvordan nostalgi og verdierpreger verdipolitikken.
Oppgaven er segmentert i to deler. Del en (kapittel 3 og 4) tar for seg Reagans politikk. Her blirdet gjort en analyse av Reagans selvbiografi, An American Life, og Martin AndersonsRevolution: The Reagan Legacy. Del 2 (kapittel 5 og 6) tar for seg en diskursanalyse av femutvalgte aviser. Avisene som er valgt er New York Times, Chicago Tribune, The Dallas MorningNews, The Los Angeles Times og The Baltimore Sun. Perioden som blir analysert er fra 3.september – 6. november 1984.
Oppgavens problemstilling er: Var avisenes dekning av Reagan-administrasjonens valgkamp itråd med administrasjonens eget ønske?
Undersøkelsene i oppgaven er gjort ved hjelp av tre delspørsmål. 1)Hva er administrasjonenspolitikk og hvordan ble den utført? 2)Hva rapporterer avisene om Reagans politikk ivalgkampen? 3)Var den politiske dagsordenen i valgkampen gunstig for Reagan? Today, there exists a misconception Reagan's relationship with the media. This paper shows howReagan's policies were reflected in the media. The three issues, economic policy, foreign policyand social policy (verdipolitikk) characterized Reagan's presidency. In the 1984 electioncampaign, all three ended up on the newspaper's agenda. As a result, Reagan received clearlyreported newspaper coverage for his policies. The newspapers also gave a lot of column space tohis opponent, Walter Mondale, but not in areas where Mondale had high credibility.
The paper concludes that Reagan gained a high level of credibility by focusing heavily oneconomic policy in his first term as president. The credibility is reflected by the newspapers andin the population. Economics is a topic that also extends into the other policy areas discussed inthe thesis. Specific policies being discussed are tax increases, the Balanced-Budget Amendment,SDI/Star Wars, negotiations with the Soviet Union and how nostalgia and values characterizesocial policy.
The paper is segmented into two parts. Part one (chapters 3 and 4) addresses Reagan's policies.Section 1 includes an analysis of Reagan's autobiography, An American Life, and MartinAnderson's Revolution: The Reagan Legacy. Section 2 (chapters 5 and 6) includes a discourseanalysis of five selected newspapers. The newspapers selected are the New York Times, theChicago Tribune, The Dallas Morning News, The Los Angeles Times and The Baltimore Sun.The period analyzed is from 3 September to 6 November 1984.
The thesis statement is: Was the newspapers' coverage of the Reagan administration's electioncampaign in line with the administration's own wishes?
The thesis statement has been broken down into three sub-questions. 1)What is theadministration's policy and how was it carried out? 2)What do the newspapers report on Reagan'spolicies during the campaign? 3)Was the political agenda of the campaign favorable to Reagan?