Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWattne, Ole Edward
dc.contributor.authorKrog, Ann Margit
dc.contributor.authorBozyil, Lorin
dc.contributor.authorKolkinn, Sander Paulsen
dc.date.accessioned2022-07-08T17:21:32Z
dc.date.available2022-07-08T17:21:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106254969:111898829
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004215
dc.description.abstractI dette prosjektet har vi undersøkt hva som må til for at sykepleierstudenter skal bli bedre forberedt til observasjoner av pasienter i psykisk helsepraksis, og hvordan de kan få lett tilgang til denne informasjonen. Prosjektet er bygd opp på kunnskap om at det er lite forberedelse før praksis, noe som resulterer i mangel på klinisk kompetanse i praksis. For å løse problemet har vi gått gjennom fire faser: utforsk, definering, ideering og prototyping. Gjennom en rekke intervjuer og spørreundersøkelser fikk vi avdekket behovene til brukerne, hvor vi blant annet har snakket innen temaer som frykt før praksis, lite forberedelse, og vanskeligheter med observasjon. Vi har tatt for oss ulike teorier som vi senere i oppgaven bruker for å drøfte hvordan studentene kan bli bedre forberedt til praksis i psykisk helsevern. Gjennom prosjektet brukte vi ulike metoder for å definere problemet, og gikk senere over til å ideere ulike løsninger før vi endte opp med ViPO konseptet. Herfra gikk vi over til å lage digitale prototyper, som har blitt validert gjennom brukertester. Konseptet er delt opp i tre løsninger, hvor hovedløsningen vår er ViPO-appen som er en app som gir rask tilgang til klinisk kompetanse underveis i praksis, samtidig som at den inneholder funksjoner som hjelper studentene med å forberede seg til praksis. Vi har også prototypet en plakat som skal henge på personaltoalettet eller vaktrommet, som inneholder informasjon om symptomer man kan observere innen ulike diagnoser. Som en siste del av konseptet, har vi tatt for oss en ide som rammer den forberedende delen fra skolen sin side. Dette skal være en VR-løsning, som en form for simulering, hvor studentene kan øve seg på observasjoner. Denne rapporten beskriver designprosessen om hvordan vi kom frem til konseptet vårt fra start til slutt, og drøfter rundt de ulike valgene vi har tatt.
dc.description.abstractIn this project, we have been looking at what is needed for nursing students to be better prepared for observations of patients in mental health practice, and how they can easily access this information. The project is built on the knowledge that there is little preparation before their internship, which results in a lack of clinical competence at their internship. To solve the problem, we have gone through four phases; explore, define, idea and prototype. Through a series of interviews and surveys, we were able to uncover the needs for the users, where we have, among other things, talked about topics such as fear before the internship, little preparation, and difficulties with observation. We have used various theories that we use later in the thesis to discuss how students can be better prepared for practice in mental health care. Through the project, we used different methods to define the problem, and later went on to ideating different solutions before we ended up with the ViPO concept. From here we went on to create digital prototypes, which have been validated through user tests. The concept is divided into three solutions, where our main solution is the ViPO app, which is an app that provides quick access to clinical expertise during practice, while at the same time containing features that help students prepare for their internship. We have also prototyped a poster that will hang on the staff toilet or staffroom, which contains information about symptoms that can be observed in various diagnoses. As a final part of the concept, we have considered an idea that hits the preparatory part from the school's side. This will be a VR-solution, as a form of simulation, where students can practice observations. This report describes the design process on how we arrived at our concept from start to finish, and discusses the various choices we have made.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleViPO
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel