Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMorrison, Donn
dc.contributor.authorBredeli, Magnus
dc.contributor.authorEggen, Mattias Agentoft
dc.contributor.authorForbrigd, Hans William
dc.date.accessioned2022-07-08T17:20:39Z
dc.date.available2022-07-08T17:20:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111604085:111608634
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004180
dc.description.abstractKommandolinjen er av mange kjent for å være begrenset til programvareutviklere og 'power users'. Derimot, når brukere blir mer erfarne vil de vanligvis begynne å foretrekke kommandolinjen framfor det moderne, grafiske brukergrensesnittet, i stor grad på grunn av at det grafiske brukergrensesnittet ikke tillater samme rom for kontroll. Selv om det er klart at kommandolinjen kan oppnå mer effektiv utførelse av oppgaver, kommer den med begrensningen av å være mer krevende å bruke sammenlignet med det grafiske brukergrensesnittet. Derimot, hvis man ser på andre systemer som støtter begge brukergrensesnittene, er kommandolinjen ofte mest populær. Ta Git som et eksempel, majoriteten foretrekker kommandolinjen siden den er designet for å bedre skalere til funksjonaliteten og kravene til kontroll for systemet. Denne avhandlingen vil utforske utfordringene rundt det å utvikle et kommandolinjeverktøy som et alternativ til det allerede eksisterende grafiske brukergrensesnittet til Blackboard LMS. Ved å undersøke hvordan smidige prinsipper og praksiser kan bidra til utviklingen, vil vi se på fordelene og ulempene til de to systemene. Antagelsen vår om at kommandolinjen ville for mange bli vanskelig å anvende viste seg å ikke stemme, da brukere raskt lærte seg hvordan systemet kunne brukes effektivt. Det ble observert at det er vanskelig å måle effektivitet mellom de to systemene, da dette vanligvis kommer an på hva man foretrekker å bruke, samt hva man har erfaring med. Derimot viste et eksperiment at lastetiden var i mange tilfeller mye lavere med kommandolinjeverktøyet. Prosjektet har blitt lagt ut med åpen kildekode med mål om å utvide funksjonalitet ved hjelp av bidragsytere, siden det er et tydelig engasjement for et slikt produkt på NTNU.
dc.description.abstractThe command-line interface (CLI) is by many recognized as being restrained to software developers and power users. However, as users get more experienced, they will usually start to prefer the CLI over the modern graphical user interface (GUI), largely due to the fact that the GUI does not allow the same range of control. While it is clear that the CLI can achieve more efficient and effective execution of tasks, it comes with the limitation of being more challenging to use compared to the GUI. However, when looking at other systems that support both user interfaces, the CLI is often the most popular. Take Git as an example, the majority prefer the CLI due to the fact that it is designed to better scale to the functionality and control requirements of the system. This thesis will explore the challenges in developing a CLI as an alternative to the existing Blackboard LMS web interface. By examining how agile principles and practices can contribute in the development, we will look at advantages and disadvantages of the two systems. Our assumption that the CLI would for many be difficult to use turned out to be false as users quickly learned how to effectively utilize it. It was discovered that it is difficult to measure efficiency between a CLI and GUI as it usually comes down to preference and experience. However, an experiment shows that the CLI is in fact more efficient when it comes to loading times for certain tasks. The project is made open source with the aim for further expansion with the help of contributors, as there is a clear motivation among students and teachers at NTNU for such a product.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleBlackboard LMS Command-Line Tool Suite
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel