Hvor bærekraftsbevisste er et utvalg norske barneskolelærere?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3003702Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3834]
Sammendrag
Formålet med denne studien var å undersøke en gruppe læreres bærekraftsbevissthet. En persons bærekraftsbevissthet beskrives ved å se på kombinasjonen av deres kunnskaper, holdninger og atferd i relasjon til de tre dimensjonene av bærekraftig utvikling. En av grunnene til at dette var interessant å undersøke var på bakgrunn av økende oppmerksomhet rettet mot bærekraftig utvikling og skolens rolle i utdanning for bærekraftig utvikling, spesielt ved innføringen av de nye læreplanene (L20). Lærere har en viktig rolle i undervisning overfor elevene, og det kan tenkes at deres bærekraftsbevissthet kan påvirke den undervisningen elevene møter. For å finne svar på problemstillingen «Hvor bærekraftsbevisste er et utvalg norske barneskolelærere?» ble det utarbeidet og sendt ut et spørreskjema med spørsmål og påstander knyttet til respondentenes kunnskaper, holdninger og atferd innenfor miljødimensjonen, den sosiale dimensjonen og den økonomiske dimensjonen av bærekraftig utvikling. Undersøkelsen ble gjennomført av lærere ved en barneskole i Midt-Norge.
For å gi et mer nyansert svar på problemstillingen ble resultatene diskutert opp mot tre forskningsspørsmål. Ved det første (1) forskningsspørsmålet undersøkte jeg hva som kjennetegnet lærernes bærekraftsbevissthet innen kunnskaper, holdninger og atferd. I det andre (2) forskningsspørsmålet undersøkte jeg lærernes bærekraftsbevissthet innenfor de tre dimensjonene av bærekraftig utvikling. Det tredje (3) forskningsspørsmålet handlet om hva lærerne selv rapporterte at de gjør for å ta vare på naturen og miljøet, og var knyttet til et avsluttende, åpent spørsmål i spørreundersøkelsen.
Datamaterialet som har blitt analysert og diskutert i denne studien består av både kvantitative og kvalitative data. Resultatene tyder på høy bærekraftsbevissthet hos utvalget med en gjennomsnittsverdi nære toppen av skalaen (5 = helt enig). Videre viser resultatene det som kan tyde på gode grunnholdninger til og kunnskaper om bærekraftig utvikling, men at det fortsatt er rom for forbedring når det kommer til atferd som bidrar til bærekraftig utvikling.
Nøkkelord: Bærekraftsbevissthet (BB), bærekraftig utvikling (BU) og utdanning for bærekraftig utvikling (UBU). The purpose of this study was to examine teachers' sustainability consciousness. A person's sustainability consciousness is described through the combination of knowledge, attitudes and behavior in relation to the three dimensions of sustainable development. One of the reasons why this was interesting to investigate was based on increasing attention directed towards sustainable development and the school's role in education for sustainable development, especially with the introduction of the new curricula (L20). Teachers have an important role in the teaching towards the students, and it is conceivable that their sustainability consciousness can affect the teaching the students encounter. To find answers to the problem “How sustainability conscious is a selection of Norwegian primary school teachers?” a questionnaire was prepared and sent out with questions and statements related to the respondents' knowledge, attitudes and behavior within environmental dimensions, the social dimension, and the economic dimension of sustainable development. The survey was conducted by teachers at a primary school in Central Norway.
To provide a more nuanced answer to the problem, the results were discussed against three research questions. In the first (1) research question, I examined what characterized the teachers' sustainability consciousness in knowledge, attitudes, and behavior. In the second (2) research question, I examined teachers' sustainability consciousness within the three dimensions of sustainable development. The third (3) research question was about what the teachers themselves reported that they do to take care of nature and the environment, and was related to a final, open question in the questionnaire.
The data material that has been analyzed and discussed in this study consists of both quantitative and qualitative data. The results indicate a high sustainability consciousness among the sample with an average value near the top of the scale (5 = strongly agree). Furthermore, the results show what may indicate good basic attitudes to and knowledge about sustainable development, but that there is still room for improvement when it comes to behavior that contributes to sustainable development.
Keywords: Sustainability consciousness (SC), sustainable development (SD) and education for sustainable development (ESD).