Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJunker, Astrid
dc.contributor.authorDahl, June Skylstad
dc.date.accessioned2022-07-07T17:22:14Z
dc.date.available2022-07-07T17:22:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111681752:21447071
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003699
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien tar sikte på å få innsikt i om lærerstudenter får mulighet til å lære det den nasjonale retningslinjen, «studenten kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker», for grunnskolelærerutdanning 1-7 sier at studentene skal lære om matematikkvansker gjennom de 30 obligatoriske studiepoengene i matematikk. Oppgaven skal besvare følgene problemstilling: Hva indikerer pensumlistene at studenter lærer om matematikkvansker, og hva får de av verktøy som kan ha betydning for deres fremtidige arbeid som matematikklærere? For å besvare problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ forskningstilnærming, med et sosialkonstruvistisk verdenssyn. Det ble gjennomført en dokumentanalyse av pensumlister med tilhørende pensumlitteratur, og et semistrukturert intervju av en emneansvarlig. I alt ble 37 ulike pensumlister fra 20 ulike studiesteder analysert, samt et intervju for å innhente tilleggsinformasjon om studiesteder som ikke inkluderer lærestoff om matematikkvansker i sine pensumlister. Dokumentanalysen viste at to av studiestedene ikke inkluderte noe lærestoff som inkluderer ordet matematikkvansker og en forklaring på hva dette kan være i sine pensumlister. De 18 andre studiestedene inkluderte i litt varierende grad pensumlitteratur som tok for seg ulike matematikkvansker, forebygging av matematikkvansker, hvordan oppdage matematikkvansker og hvordan tilrettelegge for mestring hos elever i matematikkvansker. Det viktigste er ikke at studentene blir eksperter på matematikkvansker, men at de blir bevisste på at dette er noe som eksisterer og noe som de nesten garantert vil oppleve som lærere i sine fremtidige skoleklasser. Her tror jeg at denne bevisstheten er det beste verktøyet studentene sitter igjen med etter å ha fullført disse 30 studiepoengene i matematikk.
dc.description.abstractThis study aims to gain insight into whether teacher students are given the oppurtunity to learn what the national guideline, “the student can prevent and detect mathematical learning difficulties and facilitate for a sense of achievement for students with different types of mathematical learning difficulties”, for the primary school teacher education year 1-7, say that the students should learn about mathematical learning difficulties (MLD) through the 30 compulsory credits in mathematics. The study aim to answer the following problem: What does the syllabus indicate that the students learn about mathematical learning difficulties, and which tools do they get that may be of importance for their future work as math teachers? To answer the problem, a document analysis of universities syllabuslists and a semistructured interview was conducted. A total of 37 different syllabuslists from 20 different universities were analyzed, and the interview provided additional information concerning universities that do not teach about MLD. The document analysis showed that two of the universities did not include any litterature that includes information about MDL on their syllabus list. The 18 other universities included, to a slightly varying degree, syllabus litterature that dealt with various MLD, prevention of MLD, how to detect MLD and how to facilitate for a sense of acheivement for students with MLD. The most important thing is not that the students become experts in mathematical learning difficulties, but that they become aware that this is something that exists and something that they will almost certainly experience as future teachers. I believe that this awareness is the best tool that the students are left with after completing these 30 credits in mathematics.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Studenten kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker» - men kan studenten det?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel