Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiring, Kristian
dc.contributor.authorIngebrigtsen, Tilde
dc.date.accessioned2022-07-07T17:22:05Z
dc.date.available2022-07-07T17:22:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182261:64971677
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003694
dc.description.abstractInnen rådgivningsfeltet finnes det en rekke metoder og teknikker som kan brukes. Rådgivningsstudenter lærer å tilpasse rådgivningen til den individuelle klienten. Siden hver klient er forskjellig, kan det være nyttig å opparbeide forskjellige teknikker for å nå fram til klienten. Ved å bruke kreative metoder i rådgivning, kan klienten finne andre måter å uttrykke seg på. Kreativitet i rådgivning tilbyr andre måter å bringe tanker og følelser til bevissthet enn tradisjonelle metoder. Til tross for at det er blitt forsket på fordelene ved å bruke kreativitet i rådgivning, blir kreative metoder ofte sett på som noe som brukes i tillegg, gjerne etter mer tradisjonelle metoder har blitt anvendt uten resultat. Fag om kreativitet i rådgivning finnes ofte utenfor masterstudiene i rådgivning og er ikke obligatoriske. Hensikten med denne studien er å undersøke rådgiverstudenters erfaringer med kreativitet i rådgivning, i et obligatorisk fag i et masterprogram i rådgivningsvitenskap. Rådgivningsstudenter ved NTNU (Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet) deltok i studien ved å skrive refleksjonslogg om deres forventninger og erfaringer i faget. Faget besto av forelesninger, diskusjoner og praktisk øving. Studentene øvde på teknikker ved å være rådgivere for klassekamerater, være klienter for hverandre og observere hverandre. Datamaterialet i studien består av refleksjonslogger som ble analysert ved hjelp av kvalitative metoder. Tre hovedkategorier eller temaer dukket opp under den tematiske analysen: muligheter, utfordringer og mestring. Disse temaene ble diskutert i lys av teori og forskningsspørsmålet “Hvordan opplever rådgivingsstudenter det kreative perspektivet i rådgivning?”. Funnene støtter tidligere forskning i og med at rådgiver og klient opplever kreative metoder som engasjerende, gir nye perspektiver, er problem-løsende, og mange teknikker har potensiale for bruk i ulike settinger. Med denne studien håper jeg å oppmuntre til å utforske kreative teknikker i rådgivning, og til slutt gjøre kreative fag i rådgivning til en naturlig del av masterprogram i rådgivning.
dc.description.abstractIn the field of counselling, there is a variety of methods and techniques that can be used. The counsellor-in-training learns to adapt counselling to the individual client. Since each client is different, it can be valuable to have practised different techniques in order to reach every client. By using creative techniques in counselling, the clients can explore other ways to express themselves. Creativity in counselling offers different ways of bringing thoughts and feelings to consciousness than traditional methods. Although many benefits of using creativity in counselling have been explored, creative techniques are often viewed as something additional, and courses on creativity are often found outside of master's degree programs in counselling. This study seeks to explore counselling student's experiences with creativity in counselling in a required course in the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) master's program. With the research question: How do counselling students experience using creative approaches in counselling? The course consisted of lectures, discussions, and practical exercises. Students practiced the techniques on classmates, treating each other as clients, and observed and gave feedback to each other. Students participated in this study, by writing and submitting reflection logs about their expectations, thoughts, and experience in class. Reflection logs can provide insight without much interference from the researcher. Reflection logs were collected before class began, and after each class period. With a maximum of 7 logs submitted per student. The reflection logs formed the data material and were analysed using qualitative methods. Three main categories or themes emerged during the thematic analysis: possibilities, challenges, and mastery. These themes were discussed through theory and the research question. This study supports previous research findings that creative approaches are enjoyable for both the client and the counsellor, offer new perspectives, problem solving, and many techniques also have great potential for use in many different settings. With this study, I would like to encourage educators, counsellors, and counsellors in-training to consider exploring creative approaches in counselling, and finally make courses of creative approaches a natural part of master's programs in counselling.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleCreativity in counselling – a qualitative study exploring how creative approaches can add to the field of counselling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel